Gratis kjernetid – nå også for 3-åringer!

Stockphoto © shironosov, Stock photo © shironosov"

Barnehagen er en av de viktigste arenaene for sosial utjevning og mestring, og det stedet utenfor familien som har mest å si for å sikre barn en god oppvekst. Nesten alle barn i Norge går i barnehage, men mange av dem som trenger det aller mest benytter ikke tilbudet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Fra 1. august får enda flere barn mulighet til å begynne i barnehage. Denne høsten får nemlig også 3-åringer fra familier med lav inntekt anledning til å gå i barnehage gratis, 20 timer i uken. Ordningen var et av Venstres hovedkrav til statsbudsjettet for 2016, og et av våre viktigste gjennomslag. I fjor innførte vi samme regel for 4- og 5-åringer, og vi er glade for at den tidlige innsatsen nå blir styrket.

Gratis kjernetid er en vinnersak for alle parter: Å gå i barnehage er bra for barna, for foreldrene og for Norge. Barn som har gått i barnehage får godt språk og utvikler sosiale ferdigheter. Forskning viser også at barna senere gjør det bedre på skolen, og at de har større sannsynlighet for å fullføre videregående.

Barnehage riktig

I dag er det barn av foreldre med lav utdannelse og inntekt som benytter barnehagen minst. Kun 75 prosent av minoritetsspråklige barn går i barnehagen, men tallet er 90 prosent for 1-5-åringer i Norge generelt. Barnehagekostnadene er et hinder for mange. Ved å innføre gratis kjernetid for dem med lavest inntekt, kan alle barn få samme muligheter til lek og læring, uavhengig av familieøkonomi.

Venstre vil at alle som ønsker det, skal ha råd til å ha barn i barnehagen. Derfor fikk vi i fjor også innført en moderasjonsordning som sikrer at ingen familier betaler mer enn seks prosent av inntekten sin for en barnehageplass. Dette gjør at barnehagen blir rimelig for alle, og hindrer at familier med en økonomi som er stram, men over lavinntektsgrensen, kommer skjevt ut.

Venstre ønsker alle en god barnehagestart!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**