Venstre er studentpartiet!

Venstre

Studenters inntekt ligger stadig lengre bak resten av befolkningen. Skal vi sikre lik rett til utdanning, må studentene ha en økonomi det går an å leve av. I dag er mange avhengige av hjelp hjemmefra eller tidkrevende deltidsjobber for å få studietiden til å gå rundt. Venstre jobber for at alle skal ha muligheten til å studere på heltid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Å satse på studenter er å satse på framtiden. Når vi vet at samfunnet trenger kunnskapsarbeidere, er det en god investering å sikre studentene gode levekår og økonomi. Får studentene tid og mulighet til å fordype seg i studiene sine, vil de på sikt gi mer tilbake til samfunnet.

Venstre vil bygge flere studentboliger

Tusenvis av studenter er i disse dager på boligjakt. Som et supplement til det private boligmarkedet er det viktig å bygge flere studentboliger. Leieprisene er svært høye ved mange studiesteder, og etterspørselen etter studentboliger er rekordhøy. Flere må få muligheten til å bo rimelig i studentboliger. Venstre tar studentenes boligsituasjon på alvor: I 2015 sikret Venstre 700 flere nye studentboliger enn det regjeringen opprinnelig foreslo, til sammen 2200.

Flere personer studerer nå enn noensinne før, antallet øker hvert år. Da må vi holde boligbyggetakten oppe. Vi sier oss ikke fornøyd med å bygge 2200 studentboliger per år, selv om tallet er rekordhøyt. Venstre går inn for å øke antallet nye studentboliger i høstens budsjett.

Studiestøtte også i juni

Et annet viktig gjennomslag for Venstre og studentene, er innfasingen av 11 måneders studiestøtte. Husleien må betales selv om det er eksamenstid, og mange må ha hjelp av foreldrene eller jobbe ekstra for å betale leien i juni. I eksamenstiden skal studentene ha ro til å lese, de skal ikke måtte bekymre seg for om økonomien går rundt. Men nå innføres det gradvis studiestøtte over de neste årene. Fra juni 2017 vil studentene få en ekstra uke med studiestøtte i året frem til 2020.

Studenthelse

I tillegg til at Venstre har fått gjennomslag for flere studentboliger og 11 måneders studiestøtte, ble det bevilget fem millioner kroner til tiltak for å bedre studentenes psykiske helse. SHOT-undersøkelsen viser at hver femte student sliter med psykiske symptomplager. Dette er mer enn dobbelt så høyt som nivået hos normalbefolkningen. Forebygging og et godt lavterskeltilbud som er der når du trenger det, er viktige tiltak for å bedre studentenes trivsel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**