Kanalbrua og sykkelplanen

Grønn sykkel i det grønne., Foto: Tor Andreas Torhaug

Det er veldig bra at folk og andre interessenter har svart på
høringen som har vært ute angående sykkelplan med tiltak.

Planene for Kanalbrua har vært mye framme i debatten og den er kommentert i flere innspill i media.

Alternativer
I dag er det bilen som regjerer på kanalbrua. MISA (miljø- og
samferdselsutvalget) ønsker å få vurdert tiltak som også gir andre trafikantgrupper bedre forhold. Derfor er det forslag om å lage
sykkelfelt og kollektivfelt over brua slik at det blir reelle alternativer til bil. Det betyr samtidig at bilen kan få det litt trangere men målet er at flere brukere av andre transportmidler også vil tjene
brukere av bil.

En viktig forutsetning er å skape trygge veier for barn, og da kan vi ikke velge bort løsninger for sykkel og gange, spesielt ikke der hvor biltrafikken er stor. Å legge til rette på alle andre steder enn
kanalbrua, noen foreslår faktisk å la den være som i dag, vil ikke
bidra til å nå målene. Det skal være trygt å sykle for alle – også barn – inn til sentrum fra alle bydelene, og da må kanalbrua også være med i løsningen.

Både og
En alternativ bru over kanalen er oppe i debatten og det samme er et påbygg/vedheng på dagens bru. Sykkel-/gangbru ligger inne som en del av en framtidig løsning og etter det vi har fått vite av fagfolk
tåler ikke dagens kanalbru et påbygg/vedheng og at kostnaden for å få det til vil bety det samme som å bygge en ny. Samtidig må vi løse dagens situasjon om vi skal komme videre. Derfor trenger vi både-og over kanalen – en løsning på dagens kanalbru og en ny bru got sykkel og gange i tillegg (mot sydsiden av kanalen for å gjøre det enklere å komme til den nye jernbanestasjonen).

Nå som sykkelplanen og tiltakene har vært på høring vil saken
komme til behandling i MISA og bystyret. Hva administrasjonen
foreslår etter de innspill som har kommet vil selvsagt påvirke
politikerne og det endelige politiske vedtaket.

Les også artikkelen
Sykkelplanen: Alternativer for alle i nærhetsbyen Moss