Enklere og billigere å reise kollektivt: Sone 2S og 3s slås sammen

Solveig Schytz

Fra 21.august i år slås sone 2S og 3S i Ruters sonesystem sammen. Nå blir det enklere og billigere å reise kollektivt i Follo. -Vi har jobba for dette lenge, og jeg er svært glad for at det endelig er en realitet sier Solveig Schytz, gruppeleder for Venstre og leder for hovedutvalg for Samferdsel i Akershus fylkesting.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Da takst-og sonesystemet for Ruter ble lagt om i 2011 og prisene på månedskort gikk mye ned for de aller fleste reisende i Akershus, ble Follo-kommunene delt på fire ulike takstsoner. -De reisende i Follo var ikke de som kom ikke best ut av det da det nye sonesystemet ble laget, det greier vi å rette opp noe av nå når sone 2S og 3S slås sammen sier Schytz. Dette er viktig både for lokale reiser i Follo, for de som pendler til jobben i Oslo, og ikke minst for mange studenter som pendler til NMBU på Ås fortsetter Schytz. Pendlere fra dagens sone 3S til Oslo vil spare 534kroner på månedksortet, mens studenter som pendler vil spare 321 kroner i måneden når de to sonen slås sammen, i tillegg går prisen på lokale reiser mellom Drøbak/ Ås og Ski /Enebakk ned. Akershus Venstre leverer, vi har gått til valg på at vi skulle få til dette. Vi sikret vedtak og midler i budsjettet i desember 2015, nå blir det en realitet fra 21.august 2016 Schytz.

Ruters pressemelding om saken kan leses her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**