SFO må bli billigere

Foto: Jo Straube

I samarbeidsavtalen mellom Venstre, KrF og regjeringspartiene er det enighet om å gjøre foreldrebetalingen for både SFO og barnehage mer rettferdig. Etter tre år har barnehageplass blitt enda rimeligere for enda flere, mens SFO har stått på stedet hvil. Nå krever Venstre at regjeringen leverer det de har forpliktet seg til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Tidlig innsats er et nøkkelbegrep for Venstre, og har vært utgangspunktet for noen av våre tøffeste krav i regjeringssamarbeidet. Det viktigste vi kan gjøre for barna våre, er å gi dem like muligheter til gode og selvstendige liv.

SFO, og AKS som det heter i Oslo, er en viktig fellesskapsarena hvor også barn fra lavinntektsfamilier bør få mulighet å delta. Det er et viktig tiltak for å forebygge utenforskap og fattigdom. Her kan barna få hjelp til lekser og delta i aktiviteter med liten eller ingen kostnad. I tillegg bør deler av tilbudet være læringsstøttende – altså bidra til å styrke elevenes akademiske kompetanse, men med en lystbetont innfallsvinkel, rotfestet i lek og mestring, sier stortingsrepresentant Abid Raja

Differensierte SFO-priser er en viktig del av innsatsen mot barnefattigdom, og uansett en forpliktende del av samarbeidsavtalen. Det er på tide at regjeringen holder det de har lovet. Stortingsrepresentant Abid Raja var tydelig på dette da Dagbladet omtalte saken 09.08

– Min oppfordring er å følge opp det de forpliktet til. Samarbeid krever aktivitet også fra regjeringens side på våre hjertesaker. Det er unødvendig å måtte kjempe igjen for dette – og jeg håper de ikke ønsker at Venstre skal ta ny kamp på finansieringen av SFO, sa han til avisen.

I samarbeidsavtalen har Venstre, KrF, Høyre og FrP blitt enige om at differensieringen av betaling i både barnehage og SFO skal økes. Differensiering vil si at de som har dårligst økonomi skal betale mindre enn foreldre som har god råd, men at ingen skal betale urimelig høye priser. Venstre har gjennom forhandlinger om statsbudsjettet sørget for at dette blitt en realitet hva gjelder barnehage, og fra høsten 2016 har 3-, 4- og 5-åringer fra lavinntektsfamilier gratis barnehageplass 20 timer i uken. Dette innebærer at totalt 25 000 barn fra familier med lav inntekt får innpass i den nye ordningen. Samtidig gjøres betalingsmodellen mer rettferdig ved at ingen skal bruke mer enn seks prosent av det de tjener på barnehage.

Nødvendig å bekjempe barnefattigdom

Det hele er en del av den overordnede strategien for bekjempelsen av barnefattigdom. Barnefattigdom er et økende problem i Norge. Det er bevist at de som kommer dårlig ut tidlig i barndommen også har en tendens til å komme skjevt ut senere i livet, hva gjelder økonomi, utdannelse og helse. Derfor må innsatsen starte fra dag én. Kampen mot barnefattigdom må være målrettet, men bres utover alle barnas arenaer. Dersom vi ikke tar grep i oppveksten, vil de negative konsekvensene kunne følge barnet gjennom oppveksten og livet ut. Barnefattigdom gir samfunnet store og unødvendige reparasjonskostnader, og ikke minst mange tunge personlige skjebner. Vår jobb som politikere er å sørge for et samfunn hvor alle har det godt, og skape like muligheter for alle. De fattige barna er av de som trenger dette mest.

– Vi har allerede sørget for at flere tusen barn i lavinntektsfamilier får tilbud om gratis barnehage. Nå står SFO for tur. Pilotprosjekter viser at gratis eller inntektsdifferensierte SFO-satser resulterer i en stor økning i antall elever som benytter seg av tilbudet, sier Raja

Redusert SFO-pris blir budsjettkrav til høsten

Nå kommer Venstre med budsjettkrav til høstens statsbudsjett at vi også må gjøre tilvarende differansiering av prisen på SFO (AKS). Både i samarbeidsavtalen og i fjorårets budsjettavtale fikk Venstre inn forpliktende formuleringer om differensiering av prisene på SFO.

Barnehage og SFO av god kvalitet er trygge arenaer hvor barna utvikler språk, kognitive og sosiale ferdigheter helt fra starten. Her vurderes ikke barna etter faglige prestasjoner, men utvikler vennskap, selvtillit og sosiale og praktiske ferdigheter som er minst like viktige for et godt liv på skolen og i samfunnet. SFO tilbyr en meningsfull fritid og morsomme, men læringsstøttende aktiviteter for alle. Venstre vil jobbe videre for å gjøre SFO til et tilbud med jevnere og bedre kvalitet, landet over. Landsmøtet vedtok i 2016 ny politikk som skal bidra til å styrke ordningen. Men først må det bli et reelt tilbud for alle. Det starter med rettferdige, lave priser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**