Vil ha permanent vern av Lofoten, Vesterålen og Senja

Foto: Saima Akhtar

Venstres programkomitè foreslår permanent vern av spesielt sårbare områder, som Lofoten, Vesterålen og Senja, samt Svalbard, Jan Mayen og Iskanten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– Med tanke på at verdens behov for olje og gass vil bli betydelig redusert i en 1,5 graders scenario er det ingen grunn til at man skal sette så store fornybare ressurser på spill. Dette gjelder både fiskebestand men også i rene naturmessige verdier som disse områdene representerer, sier leder av programkomiteen og nestleder i Venstre, Terje Breivik.

Dette skjer samtidig som statsminister Erna Solberg sier ja til åpning av oljeboring utenfor Lofoten/Vesterålen. I Dagens Næringsliv mandag varslet Solberg at de omstridte områdene kan åpnes.

Nestleder Terje Breivik tar utspillet fra Solberg med ro.

– Dette har Høyre ment, og det må de få lov til å mene. Men argumentene som lå bak forliket for tre år siden, har bare blitt enda sterkere, sier Breivik til NTB.

Han får støtte fra både Venstreleder Trine Skei Grande og nestleder Ola Elvestuen.

– Naturverdiene og fiskeressursene i Lofoten, Vesterålen og Senja er minste like viktige som før. I lys av Parisavtalen er det ingen grunn til å gå inn i de mest sårbare og unike områdene vi har. Den siste robuste torskestammen i verden har mye større verdi for oss enn en eventuell oljeressurs vil kunne ha, sier Venstre-nestleder Ola Elvestuen til Dagbladet.

Breivik mener spørsmålet om man skal tillate leteboring vil bli helt sentralt i valgkampen neste år, og i eventuelle regjeringsforhandlinger etterpå, sier han

– Kampen for et oljefritt LoVeSe kjempes hvert valg. Jeg er klar, skrev Skei Grande til sine følgere på Facebook.

Flere saker om Venstres kamp for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja.

NRK: Venstre nekter å støtte olje-Høyre 12.03.16

Dagbladet: Lofoten kommer aldri til å skje 13.12.15