Fremtidens skole begynner nå!

Unge Venstre

Jeg skal være den første til å innrømme det – jeg har en sær hobby. Jeg kan finne på noe så sært som å lese Tinn kommunes Skole- og oppvekstplan 2016-2025, som ble vedtatt av kommunestyret i sommer. Og selv om det allerede er en knapp håndfull personer i kommunen som også har lest innholdet, så vil jeg anbefale alle som f.eks. tja, har barn her i kommunen om å google “Skole- og oppvekstplan 2016-2025 Tinn kommune“.

Der vil man blant annet få en del informasjon om kutt kommunens politikere ser for seg i årene fremover. Man har også lagt en del av disse kuttene inn i økonomiplanen, slik at i 2017 så skal det i følge økonomiplanen som kommunestyret har vedtatt, kuttes tre millioner kroner, og i 2018 skal det kuttes seks millioner kroner i grunnskolen i Tinn. Nå sier ikke økonomiplanen noe om hvor i grunnskolen det skal kuttes og hva som skal kuttes, skjønt jeg kan røpe såpass at nedleggelse av de kommunale grendeskolene i Tinn faktisk ikke vil klare å dekke inn begge kuttene fullt ut.

Men nå hadde ikke jeg tenkt å skrive om nedleggelse av grendeskoler. For det første er det ikke særlig populært å snakke om – derfor er det heller ikke spesifikt nevnt i økonomiplanen, men skolepolitikk kan ikke kun dreie seg om kutt, kutt og kutt. Da sier folk til slutt: Kutt ut!

Det jeg hadde tenkt å ta opp, var at man bør løfte blikket litt – tenke seg hva slags skole barn og unge bør vokse opp med her i Tinn! Bør det være en moderne skole, med gode fasiliteter som står godt rustet til å møte morgendagens krav? Bør det være en skole med godt kvalifisert personell – også innenfor områder som krever en mer spisset kompetanse enn vanlige lærere har i sin utdanning, en skole med gode utearealer og gode fasiliteter innendørs som fremmer fysisk og kulturell aktivitet? Bør det være noe som sender et signal til nåværende og fremtidige foresatte om at Tinn kommune er riktig plass for barna deres å vokse opp?

Svaret er selvsagt ja, men er det slik i dag? Det er litt som å spørre om noens velholdte ti-femten år gamle bil gjør nytte for seg, svaret er antagelig ja, men man vet at det kommer en dag der man er nødt til å kjøpe ny bil, fordi at den nåværende ikke møter nye krav til trafikksikkerhet og denslags. Noen liker jo gamle biler da, men folk flest kjører ikke rundt i veteranbiler eller rustholker til hverdags. Heldigvis trenger man ikke å bygge nye skoler like ofte som man trenger å kjøpe nye biler, men tiden løper også i fra skolebygg – og skolebyggene på Rjukan er gamle, selv om de har blitt renoverte og sikkert blitt tatt godt vare på.

I Atrå har man en utrolig flott barneskole, og man vil etterhvert også få en flott ungdomsskole der. Den barneskolen sender et signal om at man vil noe med barna i bygdene – “Dette er kans framtid,” eller noe slikt. Dette trenger man også på Rjukan, der barn flest i kommunen går på skole. Å samle barneskolen og ungdomsskolen på Rjukan i ett moderne nybygg med flerbrukshall som gymsal, vil sende et tydelig signal til byens befolkning om at man vil noe med byens kommende generasjoner. Man kan sikkert renovere litt her og renovere litt der, men tiden renner ut sammen med pengene som blir brukt i mellomtiden, og derfor finnes det ikke et mer passende tidspunkt enn akkurat nå for å sette i gang med å finne ut hvor den nye barne- og ungdomsskolen på Rjukan skal ligge!

Med liberal hilsen,
Marius Netten Skeie
Leder, Tinn Venstre

Dette innlegget sto på trykk i Rjukan arbeiderblad 16/09-16.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**