Bilbaserte Asker

Biler i Asker sentrum
Kø i Asker sentrum, Foto: Olav Heggø

Jens Ulltveit-Moe råder Bærum til å bremse bilbruken, kunne vi lese i Budstikka 20. september. Ulltveit-Moe burde inviteres til Asker. Her er det også fullt på veiene.

Høy bilbruk i dag er et resultat av mange års bilbasert planlegging i Asker og nabokommuner. Vi har bygget for mange boliger for langt unna kollektivknutepunkt. Det politiske flertallet har tillatt en masse parkeringsplasser ved næringsbygg. Asker har investert lite i egne sykkelveier. Godt hjulpet av statlige og fylkeskommunale midler har vi riktignok fått en økning i tog- og bussreisende, men fortsatt står bussen i kø fordi vi mangler kollektivfelt og for mange kjører egen bil.

Det politiske flertallet i Asker ved Høyre og Frp er opphengt i gammel bilbasert tenkning. I august i år gikk disse to partiene imot administrasjonens forslag om å begrense parkeringen ved nye kommunale bygg/arbeidsplasser i Asker. Disse partiene ser ikke ut til å ta inn over seg mulighetene med et bedre kollektivtilbud, el-sykkel, og ny teknologi som reduserer behovet for bilreiser. En fornyet E18 gjennom Asker om 10 år vil ikke løse alle problemer. Vi er nødt til å iverksette mer offensive tiltak for å gjøre buss, sykkel og tog mer attraktivt. På kort sikt handler det om å redusere klimautslippene. På lengre sikt handler det om å unngå bilkaos og mye støy i sentrale deler av Asker.

Om noen år er de fleste biler fossilfrie og vi skal fortsatt kjøre bil i Asker. Vi må imidlertid ta inn over oss at det allerede er fullt på veiene i rushtiden. Når befolkningen vokser kan ikke hver og en av oss kjøre like mye bil som idag. Da blir vi alle mer plaget av lange køer og fortsatt mye støy og støv.

Venstre jobber iherdig for å endre den bilbaserte tenkningen i Asker. Det vil vi gjøre i budsjettet for 2017 og ikke minst i planene for den nye kommunen.
Jostein F. Tellnes, Marit H. Meyer og Njål Vikdal (Asker Venstre)

Innlegget sto på trykk i Budstikka 26. september 2016.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**