Hva skjer med Fyllingsdalen kulturhus?

Ingrid Nergaard Fjeldstad, bystyremedlem for Bergen Venstre
Foto: Jarand Boge

På dagens bystyremøte rettet bystyrerepresentant og leder av Fyllingsdalen Venstre, Ingrid Nergaard Fjeldstad, oppmerksomheten mot byrådets planer for realiseringen av Fyllingsdalen kulturhus. Les spørsmålet og svaret hun fikk fra byråd Julie Andersland (V) her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Fyllingsdalen kulturhus har vært lovet av mange opp gjennom årene. I byrådsplatformen til det sittende byrådet står det:

Lokale kulturhus er viktig for kulturlivet, og byrådet vil derfor at innbyggerne i Fyllingsdalen og Åsane får kulturhus i sine bydeler. Kulturhusene skal være mest mulig tilgjengelige for ulike kulturaktører og ha øvingslokaler for barn og unge. Byrådet vil se på mulig samlokalisering med skole, idrett og andre aktører for å realisere kulturhusene.”

I forbindelse med idrettsplanen har mulig samlokalisering blitt sett på fra idrettens side, og der fremkommer det at samlokalisering ikke er anbefalt.

Planer sier at byrådet vil sette i gang en behovsanalyse for hvilket behov kulturen i Fyllingsdalen bydel har og i påvente av dette vil aktiviteten i Fyllingsdalen idrettshall videreføres som vanlig.

Det er fortsatt et sterkt ønske om å realisere Fyllingsdalen kulturhus, enten på egne ben eller i samarbeid med andre aktører. Fyllingsdalen teater skal bygge nytt teaterhus og har selv tatt til orde for å se på muligheten til et bygg i nærheten av det samlokaliserte kultur- og idrettshuset for å skape en bydelsvis kulturklynge i Fyllingsdalen.

Spørsmål til byråden:

Når ikke samlokalisering med idretten viste seg å være den beste løsningen, hvordan ser byråden på muligheten for å realisere et kulturhus i Fyllingsdalen på andre måter?

Svaret fra byråd Julie Andersland (V)

La meg få understreke at prosjektet ikke er avlyst. Underveis i arbeidet har man møtt på to klare utfordringer. Vi må jobbe videre med prosjektet for at det skal være økonomisk bærekraftig, og vi må definere hvilke behov kulturfeltet har i bydelen. Derfor er det denne måneden satt i gang en behovsanalyse fra byrådsavdeling for klima, kultur og næring.

Formålet med behovsanalysen er å få kunnskap om hvilke behov kulturlivet i Fyllingsdalen har for kulturlokaler, og i tillegg hvilken beskaffenhet disse lokalene bør ha. I kravspesifikasjonen for behovsanalysen er det presisert at analysen skal belyse de frivillige aktørenes tilfredshet eller manglende tilfredshet med dagens lokalsituasjon. Analysen skal gi tilstrekkelige avklaringer på hvilke behov kulturaktører og organisasjoner i Fyllingsdalen har nå og i fremtid.

Julie Andersland
Julie Andersland, byråd for klima, kultur og næring

Dette er kunnskap som byrådet trenger som grunnlag for å beslutte hva bydelen trenger av rom og funksjoner. Fyllingsdalen bydel har et annet aktivitetsgrunnlag og en annen profil på organisasjonslivet enn Åsane bydel. Det vil være lite hensiktsmessig å bygge for å bygge, uten å ta hensyn til de faktiske behov bydelen har. Herunder vil blant annet behov og planer som Fyllingsdalen Nye Teater har bli vurdert, og avdekkede behov fra analysen vil bli vurdert opp mot funn fra kartleggingen av skolelokaler for utlån til frivillige organisasjoner.

Etter at analysen er gjennomført, vil byrådet på nytt vurdere hvilke kulturlokaler som vil tjene Fyllingsdalen best. Byrådets anbefaling vil kunne bli presentert for bystyret i 2. halvdel av 2017.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**