For svak klimaprofil i Asker-budsjettet 2017

Jostein F. Tellnes og Marit H. Meyer (Asker Venstre), Foto: Olav Heggø

Rådmannens forslag til budsjett i Asker for 2017 har med viktige løft i skolen og for sårbare grupper. Venstre savner flere konkrete klimatiltak og mer offensiv oppfølging av Norges forpliktelser etter Paris avtalen fra ifjor.

Budsjettet har med etterlengtede satsninger som Venstre og andre partier støtter opp om, slik som ny ishall på Risenga, flere boliger for personer med nedsatt funksjonsevne, flere lærlingeplasser og lavterskel tilbud for psykisk syke.

Venstre synes det er spesielt gledelig at rådmannen foreslår 40 mill. kr til sykkel i Asker de neste fire årene. I fjor stemte Høyre, Frp og Krf ned Venstre og opposisjonspartienes forslag til økte investeringer til sykkel. Høyre, Krf og Frp mente da at 4 mill kroner i året var nok. Asker har over mange tiår satset for lite på egne sykkelveier.

Selv om satsningen på sykkel er et viktig skritt, mener Venstre at klimasatsningen burde vært mer gjennomgående i budsjettet. Vi savner konkrete planer for flere ladepunkter for el-bil. Venstre savner også konkrete planer for hvordan klimavennnlige byggemåter og energiløsninger skal gjelde for alle bygg og boligprosjekter i Asker, ikke bare utvalgte symbolprosjekter som Holmen svømmehall og Kistefossdammen barnehage. Vi skal lage en ny klima og energi plan, men vi må sette igang offensive klimatiltak allerede i 2017.

Digitalisering må føre til mer læring

Asker skal bruke betydelige ressurser på digitale verktøy i skolen de neste årene. I tillegg kommer realfagssatsningen. Venstre mener dette vil gi en mer fremtidsrettet skole, men opplæring av lærere er kritisk for at satsningene skal bære frukter.

Vi må også passe på at vi har nok lærere i den ordinære undervisningen for å ha gode skoler. Lærerdekningen i Asker vil reduseres noe med rådmannens forslag, men vil fortsatt være på et høyere nivå enn Bærum. Like fullt vil vi i Venstre se nærmere på om effektivisering i skolen gjøres uten at kvaliteten svekkes.

Rådmannens forslag til kutt i Barne- og familieenheten må vi også se nærmere på. Vi i Venstre frykter at det kan være med på å sette Askers arbeid med tidlig innsats tilbake.

Psykisk helse må få et løft i Asker

Psykiske helseplager er en av de største helseutfordringene i Asker. I forslaget til budsjett er det lagt inn betydelige midler til både oppfølging av psykisk syke og flere boliger. De fleste med psykiske utfordringer vil bo hjemme, men i kriser kan det være fint å få ekstra omsorg noen netter. Vi har tro på at et lavterskel døgntilbud kan avlaste legevakten og forhindre at psykiske lidelser utvikler seg mer alvorlig. For øvrig er det vesentlig at vi viderefører en sterk satsning på forebygging og folkehelse i Asker, blant annet gjennom idrett, kultur og friluftsliv.

Lånegjelden krever stram styring

Askers store utfordring er den høye gjelden. Asker har fått mange fine bygg og fasiliteter de senere årene, men lånet har vokst mer enn inntektene. Vi i Venstre hilser velkommen rådmannens forslag til strammere styring på investeringene. Det smerter å utsette enkelte investeringer, men det er nødvendig for at vi skal ha en ansvarlig økonomi. Venstre vil følge opp at de investeringene vi gjør blir så kostnadseffektive som mulig.

Budsjettet legges nå ut på høring og omfatter mye mer enn det som er omtalt her. Venstre ser fram til å jobbe aktivt med de innspill som kommer utover høsten. Vi er også åpne for egne møter med grupper eller personer som har bestemte saker de ønsker å fremme. Det er vårt sterke ønske som folkevalgte at innbyggernes ideer og ønsker tas med i budsjettarbeidet.

Venstres kommunestyregruppe,

Marit H. Meyer (gruppeleder), Jostein F. Tellnes, Marit Brochmann og Bernt Bucher Johannessen

Innlegget sto på trykk i Budstikka 27. september 2016.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**