Markering av Johan Sverdrups 200-årsdag

Trine Skei Grande og Tord Hustveit foran statue av Johan Sverdrup
Trine Skei Grande og Tord Hustveit foran statue av Johan Sverdrup, Foto: Venstre

Stortinget vil lørdag 1. oktober kl. 13.30–13.45 markere at det er 200 år siden Johan Sverdrup, ofte referert til som «parlamentarismens far», ble født.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Markeringen finner sted på Eidsvolls plass, og alle som ønsker det kan delta.

Les mer om Johan Sverdrup på Wikipedia

Sverdrup var stortingsrepresentant i perioden 1851–1884, stortingspresident og statsminister i perioden 1884–1889. Han var en av de fremste aktørene på 1800-tallet i utviklingen av folkestyret i Norge. Han hadde også en meget sentral rolle i Stortinget i debatten om stortingsbygningens lokalisering og utforming.

Johan Sverdrup grunnla Venstre og parlamentarismen i 1884

– Som liberaler trodde Johan Sverdrup på folks evne til å ta makten over egne liv. I tillegg var han sin tids mest radikale politikere, og noe så sjeldent som en radikaler som maktet å gjennomføre de endringene han mente var nødvendige gjennom kløktig realpolitikk. På Venstres tidligste agenda stod blant annet folkestyre, utvidet stemmerett og utdanning til alle. Disse sakene har bidratt til at Norge i dag er et av verdens mest likestilte og velfungerende demokratier, sier Venstres leder, Trine Skei Grande.

En statue av Johan Sverdrup, laget av Stinius Fredriksen, ble avduket på Wessels plass i Oslo 1964, året der man feiret Grunnlovens 150-årsjubileum. Statuen er nå plassert på Eidsvolls plass, og det er her markeringen vil finne sted.

Det var Stortingets presidentskap som, etter initiativ fra Venstre, besluttet å holde markeringen. Stortingspresident Olemic Thommessen og Venstres parlamentariske leder, Trine Skei Grande, vil holde tale.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**