Høyre skyter norsk romvirksomhet ned fra himmelen

Følg Rebekka på Facebook.
Rebekka Borsch., Foto: Sveinung Bråthen

– Regjeringen legger opp til å rasere norsk romvirksomhet og massevis av høyteknologiske arbeidsplasser i sitt statsbudsjett for 2017, mener Buskerud Venstres stortingskandidat Rebekka Borsch..

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Norge har en blomstrende romvirksomhet, med et økende antall høyteknologiske arbeidsplasser over hele landet, både på Østlandet og i distriktene, og ikke minst i Buskerud og i Nord-Norge.

En innovativ, internasjonal næringsaktivitet som også bidrar til at Norge kunne løse viktige nasjonale oppgaver knyttet til suverenitetsutøvelse, maritim overvåkning og kommunikasjon i nordområdene. Hvem skulle trodd at nettopp “næringspartiet” Høyre nå går inn for å skyte den vellykkede norske romvirksomheten ned fra himmelen?

Skyldes kuttene mangel på kunnskap?

Det er akkurat dette Høyre har lagt opp til, gjennom drepende kutt for Norges romsatsing i regjeringens forslag til statsbudsjett. Budsjettkuttene er så omfattende at administrerende direktør i Norsk Romsenter Bo Andersen betegner dem som “svært, svært negative”.

Hva skjer? Enten er dette uttrykk for mangel på kunnskap på feltet romvirksomhet, et elendig forarbeid med budsjettet – eller det er uttrykk for forakt for arbeidsplasser knyttet til det europeiske samarbeidet i EU. Hvem vet?

Penger, pengesedler, sedler Det er i hvert fall ikke første gang at radarduoen Høyre+Frp prøver å ta knekken på høyteknologiske arbeidsplasser på dette området. I 2014 måtte Venstre inn og stanse regjeringens forsøk på å legge ned norsk deltakelse i Europas største satellittprogram Copernicus, noe som ville ha skadet både sikkerhetspolitikken, næringspolitikken og klimapolitikken.

Denne gang ønsker altså regjeringen langt på vei å avvikle norsk romvirksomhet ved å kutte Norges deltagelse i Den europeiske romorganisasjonen ESA med rundt 70 prosent fra 2018.

Ikke rart at forskere, ansatte i Norges Romsenter og i de mange bedriftene tilknyttet til Norsk industriforum for romvirksomhet reagerer med vantro. I forslaget til statsbudsjett ligger det også et kutt på 75 prosent i satsingen på ESAs frivillige programmer. Nasjonale følgemidler skal reduseres med 40 prosent.

Følgene for norsk romindustri vil være katastrofale.

En næring i vekst med høy inntjening vil bli knekt om forslaget går gjennom. Norsk romindustri omsetter for mer enn 7 milliarder kroner årlig og viser at målrettet satsing på høyteknologisk spisskompetanse er en god investering. Medlemskapet i European Space Agency (ESA) og i ESAs programmer er helt sentralt for norske arbeidsplasser knyttet til romvirksomhet. Penger som staten Norge investerer via ESAs frivillige programmer, gir en årlig gjennomsnittlig avkastning på 40 %.

Norsk romindustri er ett av mange kompetanseområder som skal danne fundamentet for vekst i Norge i framtiden. Nå skal den altså vrakes. Blir forslaget vedtatt, river man ned mye av spisskompetansen på norsk nytte- og næringsorientert rompolitikk som er bygget opp gjennom de siste 20 årene.

Hva i all verden er det Høyre driver med? Alt snakket om nyskaping og innovasjon, satsing på høyteknologi og på kompetansearbeidsplasser – og så dette her? Dette er en politikk som ikke tar hensyn til verken ringvirkninger eller helheten, og Venstre skal i forhandlingene kjempe for at dette ikke blir en realitet.

Rebekka Borsch, landsmøte 2014
Reduksjoner i Statsbudsjettet vil gi katastrofale følger for norsk romvirksomhet, mener Rebekka Borsch (V).

Land som Tyskland, Frankrike, Italia, Storbritannia, Spania, Belgia, Sveits, Sverige, Nederland og Luxemburg, prioriterer romsatsingen selv i tøffe økonomiske tider. Går Norge mer eller mindre ut av ESA, vil norske rombedrifter slite tungt for å opprettholde konkurransekraften i et internasjonalt marked der konkurrentene bruker ESA-programmene som utviklingsverktøy. Da kan vi pakke sammen. I tillegg kommer signalet vi sender til de europeiske samarbeidspartnerne.

Velstandsnasjonen Norge går fra å være bidragsyter i Europas romsatsning til å være gratispassasjer, men som likevel være litt med. Regjeringen legger opp til å ødelegge ikke bare for norske bedrifter, men i samme slengen også for Norges internasjonale renommé som en framtidsrettet romnasjon.

For å oppsummere det famøse forslaget: Dårlig innovasjonspolitikk, dårlig forskningspolitikk, dårlig sikkerhetspolitikk, dårlig industripolitikk, dårlig europapolitikk, dårlig næringspolitikk. Alt i ett og samme forslag.

Gratulerer Høyre med et av de mest miserable forslagene i budsjettet 2017. Jeg håper Venstre klarer å forhandle bort kuttforslaget og at regjeringen har vett nok til å snu slik at vi får stoppet raseringen av norsk romvirksomhet.

Rebekka Borsch,
Stortingskandidat Buskerud Venstre