Sykkelbyen Harstad

Foto: Joke Verwaard

At flere sykler eller går, er en gevinst for både folkehelsen og for miljøet. Hver eneste sykkeltur eller gåtur, uavhengig om den skjer i Harstad sentrum, på sør- eller nordsiden, gir en gevinst tilbake til samfunnet i form av reduserte helsekostnader og bedre livskvalitet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Slik åpnet Even Aronsen innlegget sitt i debatten under kommunestyret 06.10 om sammenhengende hovednett for sykkel, eller handlingsplan for sykkel. Videre påpekte han viktigheten av å se på planen som en bredere handlingsplan enn bare en plan for sykkelveinettet.

Bedre livskvalitet er attraktiv. Harstad ønsker å være attraktiv hele livet. Da er vi nødt til å begynne å gi barn og unge mulighet til å syke til skolen, gi studentene mulighet til å sykle til universitet og arbeidstakerne til å sykle til jobben. Vi må tilrettelegge og oppfordre. Vise oss som en sykkelbyen vi bør være“.

Videre påpekte han på de andre behovene enn veinettet som må styrkes for at drømmen om Harstad som sykkelby kan realiseres.

Det bør komme på plass nye parkeringsbestemmelser som stiller strenge krav til sykkelparkeringsplasser ved nye byggeprosjekter. Dessuten er det behov for flere og bedre sykkelparkeringsplasser på offentlige steder. De som finnes ved sentrum i dag er dårlig markerte, og jeg kan si med hånda på hjertet at det ikke alltid føles like trygt å legge i fra seg sykkelen der. En sykkelparkering vil ikke ta så stor plass, men det er essensielt for at folk skal oppleve at det er godt tilrettelagt for sykling. I tillegg bør ambisjonene om sykling på vintertiden være større. Hvis en legger til rette, hvis en brøyter sykkelveiene i tillegg til de øvrige veiene vil det føles både tryggere og letter å skulle kunne benytte seg av sykkel både på vinter- og sommertiden“.

Maria Fjellstad grep også ordet i debatten og påpekte viktigheten i å lære flere i bruk av sykkel. Hun pekte til forslaget om blåbærhaugen sykkelpark og ringvirkningene et slikt tilbud kunne gi til byen.

Gjennom trafikkparker med trafikkbildet i miniatyr kan barn og unge tilbys en trygg treningsarena på sykkel; som bidrar til mer bruk av sykkel for en sunnere livsstil og er et konkret skadeforebyggende tiltak. Harstad Cykleklubb har tatt initiativ for å få til et slikt anlegg i tilknytning til Blåbærhaugen sykkelpark, og Harstad kommune har med det en anledning til et samarbeid med store positive ringvirkninger.

Harstad Venstre kommer til å fortsette å kjempe for et stadig grønnere og sykkelvennlig Harstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**