Venstres første år i byråd

Foto: Jarand Boge

I dag er det ett år siden Venstre inngikk et byrådssamarbeid med Arbeiderpartiet og KrF i Bergen. Her er en liste på 17 saker som er blitt vedtatt takket være Venstre i byråd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Sprøyterom fra høsten av

Et sprøyterom i Bergen skal etableres på senhøsten i år. Venstre har i flere år kjempet for denne saken, og det er veldig gledelig at vi nå får et viktig virkemiddel for å forhindre og redusere overdosedødsfall i byen.

Bybanen langs Bryggen

At trasevalget for Bybanen mot Åsane skal gå i dagsløsningen langs Bryggen, var den største enkeltsaken for Venstre ved valget 2015. Som et resultat av at Venstre og KrF vant frem i byrådsforhandlingene etter valget, ble Bybanen langs Bryggen vedtatt i bystyret 20. april i år.

Godshavnen skal ut av sentrum

Venstre har programfestet at godhavnen på Dokken og Jekterviken skal ut av sentrum. Etter tiår med diskusjoner i Bergenspolitikken over hvor en ny godshavn skal bli lokalisert, ble byrådspartiene enige om at godshavnen på Dokken og Jekterviken skal flyttes til Ågotnes. Dokken kan endelig bli frigjort til bolig- og næringsformål.

Ny, bærekraftig skolebruksplan

Flere år på overtid har bystyre vedtatt en ny skolebruksplan som sikrer bedre skoler for alle barn i Bergen i mange år fremover.

Ta i mot flere flyktninger

I valgkampen i 2015 ønsket Venstre og KrF at Bergen kommune skal doble antall flyktninger som kommunen skal bosette. Ønsket vant fram, for opprinnelig skulle kommune bosette 350 flyktninger hvert år, men i januar ble det vedtatt at 720 og 830 flyktninger skal bosettes i henholdsvis 2016 og 2017.

Tidenes løft for kunst og kultur

Venstre har fått kulturbudsjettet tilbake på riktig spor. Kunstplanen styrkes med 4 millioner i 2017 og 2 millioner hvert år etter det frem mot 2020 for å bidra til å gjøre Bergen til Nordens mest nyskapende kulturby.

69 % økning i klimabudsjettet

Med Venstre i byråd får Bergen sin mest ambisiøse klimaplan noensinne, med en formidabel økning i klimabudsjettet.

250 nye kommunale boliger

Kommunale boliger er en viktig hjelp til de mest vanskeligstilte bergenserne i byen vår, og derfor har Venstres sosialbyråd, Erlend Horn, bestemt at det skal bygges 250 nye kommunale boliger i løpet av en fireårsperiode.

Fossilfritt Bergen innen 2030

I planen «Grønn strategi», som Venstres klimabyråd, Julie Andersland, har forfattet, ble det vedtatt at Bergen skal være fossilfri innen 2030. Det betyr at det ikke skal brukes olje, kull eller gass i Bergen.

Gratis buss og bane når luftforurensningen er høy

På dager med ekstrem luftforurensing i Bergen, har byrådet bestemt at bompengetaksten skal femdobles til 225 kr. Samtidig blir all buss og bane gratis å bruke.

Frivillige organisasjoner skal få bruke skolene på kveldstid og i helgene gratis

Nå kan ikke lenger rektorer i Bergen nekte frivillige organisasjoner å låne skolelokaler etter skoletid. Dette vil gjelde både unge og voksne, og det skal være gratis å låne lokalene.

Først i Norge med egen dyrevelferdsplan

Venstre og Miljøpartiet de Grønne er de to eneste partiene i Bergen som har et eget kapittel om dyrevelferd i programmet. Nå skal Bergen kommune bli den eneste kommunen i landet som får sin egen handlingsplan for dyrevelferd, levert av en Venstre-byråd.

Sanitærtilbud for tiggere og hjemløse

Tiggere og hjemløse kan gå ukesvis uten dusj eller klesvask. I budsjettet for 2017 bevilger byrådet 1 million kroner årlig for å gi de hjemløse et tilbud om dusj og klesvask.

Bedre tilbud på STRAX-huset

Bevilgningene til STRAX-huset vil bli styrket med 16,6 millioner kroner neste år. Noe som betyr at STRAX-huset kan holde åpent i helgene, og gi brukerne et bedre tilbud enn i dag.

Aktivitetskort som gir gratis kultur- og fritidstilbud til barn og unge som trenger det

Det er viktig å gi alle barn like muligheter, uansett hva mor eller far tjener. Aktivitetskortet er for barn og unge i alderen 0-17 år fra familier som mottar sosiale ytelser,samt til flyktningbarn. Aktivitetskortet gir brukeren gratis adgang til en rekke aktiviteter og opplevelser i Bergen.

Egen plan for nynorsk

Venstre mener at Bergen skal være Vestlandets nynorskhovedstad, og derfor fremmet vi, og fikk vedtatt i bystyret, et forslag om at byrådet skal lage en plan som viser hvordan Bergen tar sitt ansvar som Vestlandets nynorskhovedstad. Venstre vil at nynorsk skal bli brukt mer som målform i forvaltningen i Bergen kommune.

Bergen skal søke EuroPride i 2020

Byrådet ønsker at Bergen skal være vertsnasjon for EuroPride i 2020. EuroPride er Europas største LHBT-festival, og samler årlig flere titalls tusen mennesker til feiring av seksuelt mangfold i samfunnet. Venstre har «homobyråden» i Bergen, og Erlend Horn kommer til å arbeide steinhardt for å få arrangementet til Bergen i 2020.

Panteordningen for vedovner dobles

Som et tilbud for å bedre luftkvaliteten kan kommunen gi tilskudd for å skifte ut et gammelt ildsted til rentbrennende ovn. I budsjettet for 2017 dobles potten av tilskudd til dette formålet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**