Fisken tilhører fellesskapet!

Arne Ivar Mikalsen, Pål Farstad og Ida G. Johnsen, Foto: Privat

Torsdag jobbet fylkeslaget sammen med Stortingsrepresentant Pål Farstad (V) med utforming av fiskerikapittelet for neste stortingsprogram.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

I tillegg tok vi for oss håndteringa av den såkalte pliktkommisjonen, dette under et møte i Svolvær.

Pål Farstad sitter i næringskomiteen, hvor han har markert seg godt på nettopp fiskeripolitikk i den inneværende perioden.

Venstre har vært med å bestemme utformingen av denne, og vil ha en viktig rolle i arbeidet opp mot vedtak etter at pliktkommisjonen leverer sin innstilling.

Denne kommisjonen skulle se på leverings-, bearbeidings- og aktivitetsplikten i fiskerinæringen, og er en oppfølging av sjømatindustrimeldingen som ble vedtatt av Stortinget i mars. Utfallet av hvordan denne håndteres i Stortinget vil ha stor betydning for hvordan norsk fiskeripolitikk vil bli seende ut i årene som kommer. Derfor jobber vi tett sammen med Stortingsgruppa i en sak som har stor betydning for hele kysten, men spesielt for Nord-Norge. Venstres marine utvalg, med to representanter fra Nordland skal også kobles på i denne saken.

Vi må jobbe frem løsninger som både sikrer forutsigbarhet for næringen, muligheter for økt verdiskapning, men aller viktigst ivaretar prinsippet om at fisken tilhører fellesskapet.

Dagens regelverk er uthult og praksis oppfyller i for liten grad intensjonen i lovverket. Fisken er vår viktigste fornybare ressurs i Nordland, og det må legges til rette for at fiskerinæringen kan utvikle seg og vokse, og gi arbeidsplasser og grønn vekst i Nordland, sier Ida Gudding Johnsen, Stortingskandidat for Nordland Venstre.

Vårt motto er hele veien: – Fisken tilhører fellesskapet! Det sier Ida Gudding Johnsen og Arne Ivar Mikalsen, stortingskandidater for Venstre i Nordland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**