Nå skal SFO evalueres

Iselin Nybø, Foto: Mona Lindseth

Venstre har fått gjennomslag for å foreta en nasjonal evaluering av skolefritidsordningen og følge den opp med en stortingsmelding.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Det var Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen som i dag avga innstillingen sin til forslaget fra Trine Skei Grande, Iselin Nybø og Abid Q. Raja om å styrke kvaliteten i skolefritidsordningen (SFO).

– Det er veldig bra at et enstemmig Storting nå erkjenner at Skolefritidsordningen er en viktig del av barns oppvekst, og viser en tydelig vilje til å forbedre kvaliteten i tilbudet, sier Venstres kunnskapspolitiske talsperson, Iselin Nybø.

– SFO er et viktig tilbud til barn over hele landet, men vi vet at det kan være store forskjeller på kvaliteten i tilbudet, avhengig av hvilken kommune du bor i. Venstre mener derfor det er behov for nasjonale retningslinjer for hva fritidstilbudet skal inneholde, fortsetter Nybø.

Vi vet at det kan være store forskjeller på kvaliteten i tilbudet

Venstres landsmøte vedtok i april i år en omfattende uttalelse om barns oppvekstvillkår. Forslaget om økt kvalitet i SFO er en oppfølging av denne uttalelsen.

– Når Stortinget nå ber om en Stortingsmelding om skolefritidsordningen, vil det gi anledning til å gå mer helhetlig gjennom tilbudet og hvordan det kan forbedres enn vi har gjort i Norge tidligere. En stortingsmelding bør blant annet vurdere muligheten for nasjonale rammeplaner for SFO, hvordan frivillige organisasjoner som idrettslag, korps og andre kulturforeninger kan bidra til å styrke SFO og ikke minst hvordan vi kan få flere til å bruke tilbudet, for eksempel gjennom inntektsgradert foreldrebetaling, sier Nybø.

Omtrent tre fjerdedeler av skolebarna under 10 år benytter seg av skolefritidsordningen. I 2015 var det om lag 160 000 barn som gikk på SFO. Oppslutningen om tilbudet synker betydelig med alder. Mens det er rundt 50 000 barn i hvert av de laveste trinnene, synker deltakelsen til 20 000 barn i fjerde trinn. Mange barn på 3. og spesielt på 4. trinn, opplever innholdet i skolefritidsordningen som lite interessant, relevant og stimulerende.

– SFO er en viktig arena for læring, sosialisering og utvikling. Mange barn tilbringer opp mot 20 timer i uken på SFO, og da er det viktig at kvaliteten på tilbudet er god, sier Nybø. Hun understreker at det trengs flere faglærte pedagoger i SFO.

– Ifølge de siste tallene fra Grunnskolens Informasjonssystem var det 12 000 ansatte i SFO på landsplan uten relevant utdannelse. Det er mange som likevel gjør en god jobb med å ta vare på barna etter skoletid, men det trengs fagkunnskap for å utløse det pedagogiske potensialet i skolefritidsordningen. Det må være et mål at det alltid skal være pedagogisk personale til stede, og på sikt bør det innføres et utdanningskrav for SFO –ledere, sier Nybø.

På sikt bør det innføres utdanningskrav for SFO-ledere

– SFO fungerer på sitt beste når det barna har lært på skolen kan følges opp med mer praktiske øvelser etter skoletid. SFO bør være læringsstøttende – altså bidra til å styrke elevenes akademiske kompetanse, men med en lystbetont innfallsvinkel, rotfestet i lek og mestring. Leksehjelp med kvalifisert personale bør også bli en naturlig del av hverdagen i SFO, avslutter Nybø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**