Nyhetsbrev for Oktober og November 2016

Siden det er to kommunestyremøter i november måned, tar vi nyhetsbrevet for oktober etter det første av to møter i november. God lesning!

Kommunestyremøtet 19. Oktober

Møtet 19.10 handlet for det meste om oppvekstsentre og e-verket, der foretaksmodell var tema. Grunnen var at den nye energiloven fordrer enkelte endringer i strukturen. Heldigvis slapp vi videre konflikt rundt e-verket.

• Vi ønsker ingen ny Everk-sak, sa Hans Bøe (V) i debatten.

I debatten rundt idrettshall var kostnad et viktig tema, alle partier vil ha idrettshall, samtidig som at det er knapt om ressursene med en demenssatsning rett rundt hjørnet. Trygve Sande foreslo å begynne i andre enden, og se på hva vi har råd til – i stedet for å begynne med å utforme tilbudet, for så å vurdere om vi har råd til en slik satsing. Sande pekte på flere satsinger hvor idrettshaller er oppført for langt under halvparten, for eksempel i Rollag.

• Her er det foreslått voldsomt dyre alternativ, opp i 100 millioner. Vi må begynne i andre enden, og se hva vi har råd til, sa Trygve Sande (V) i debatten.

Når det kommer til oppvekstsentre har vi fått mye god medieomtale rundt inkluderingen av Lønset i planene. Venstre har sørget for at også Lønset får tilbud om å etablere oppvekstsentre, som vil være gull verdt for lokalmiljøet. Lønset har tidligere søkt om nettopp dette – i 2012 og 2014, men fått avslag fra kommunestyret.

Kommunestyremøtet 9. November

To møter blir holdt i November, det første angikk blant annet næringsutvikling. Samtidig som at folketallet øker, så øker samtidig antall pendlere til andre kommuner.

• Uten at vi lykkes å skape nye arbeidsplasser er vi dømt til å tape, det er selve grunnlaget for å bo her, sa Bøe i debatten.

En annen av Venstres representanter pekte på hva politikerne gjør for næringsutvikling i kommunen.

• Vi må rette et blikk på oss selv også, hva gjør vi for næringsutvikling, sa Bøes partikollega Trygve Sande.

Trygve pekte på at Oppdal foreløpig berger på høy bostedsaktivitet i kommunen, noe også de siste tallene fra SSB bekrefter. Ifølge tallene kan vi bli over 7000 innbyggere allerede neste år! Dette er fantastiske nyheter som viser at Oppdal er ei attraktiv bygd hvor folk trives.

Merk dere at neste kommunestyremøtet er allerede Onsdag 30. November! Vi møtes som vanlig i rådmannsbua klokken 20:00 Mandagen før.

Vælkomme!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**