Statsbudsjettet: Målet er å kutte utslipp

Sitat hentet fra avtalen fra fjorårets budsjettforhandlinger, Ill: Venstre

Forhandlingene om statsbudsjettet for 2017 er inne i en kritisk fase. – Venstres oppgave er å sørge for at budsjettet setter oss i stand til å nå klimamålene våre, slik regjeringen har lovet i FN etter Parisavtalen, i Stortinget og i avtalen om statsbudsjettet for i år, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

– Vi har kommet med mange forslag som vil gjøre det lettere og billigere for folk å velge miljøvennlige alternativer. Så langt har det vært vanskelig å få regjeringen med på forslag om blant annet billigere miljøvennlig drivstoff, mer penger til buss og tog og flere grønne arbeidsplasser. Det er svært krevende å få til et grønt skifte når regjeringen kommer til forhandlingsbordet med et ultimatum mot løftene de har gitt i tidligere runder, påpeker Grande.

Folk med vanlige inntekter og bedriftene våre får skatteletter

I mediedekningen av forhandlingene skapes det et inntrykk av at det eneste som diskuteres i forhandling er bensinpriser. Det er en alt for enkel fremstilling.

Julianne Ferskaug og Trine Skei Grande
De som er avhengig av å kjøre mye fossil-bil vil gå omtrent i null, mens de som har mulighet til det, kan tjene gode penger på å bytte til mer miljøvennlige alternativer. Det er det vi kaller et grønt skifte i praksis, sier Trine Skei Grande.

– Venstres forslag er et grønt skatteskifte, der det blir dyrere å forurense, mens folk med vanlige inntekter og bedriftene våre får skatteletter. Det betyr at de som er avhengig av å kjøre mye bil vil gå omtrent i null, mens de som har mulighet til det, kan tjene gode penger på å bytte til mer miljøvennlige alternativer. Det er det vi kaller et grønt skifte i praksis, sier Grande.

Regjeringen må forholde seg til avtalen som ble inngått i budsjettet for 2016

Dette er avtalen fra fjorårets budsjettforhandlinger:

«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet for 2017 fremme forslag om et grønt skatteskifte som en del av oppfølgingen av innstillingen fra grønn skattekommisjon. Et slikt skift skal innebære en økning av avgifter på utslipp av CO2 motsvart av en sektorvis reduksjon av andre skatter og avgifter. Avgifts- og skatteomleggingen skal være av en størrelse som forsterker klimaforliket og gir betydelige reduksjoner i klimautslippene.»

– Regjeringen må forholde seg til avtalen som ble inngått i budsjettet for 2016 om at utslippene skal kuttes betydelig, om de vil har Venstres støtte til budsjettet, avslutter Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**