Feil fremstilling om Høvåg-elever

Selv om denne saken er opp og avgjort i denne omgang, kan jeg ikke la være å kommentere den da jeg fant ut av hvordan ting hang sammen.

I flere oppslag i Lillesandsposten i høst har det blitt hevdet at ungdomsskoleelevene i Høvåg vil til Lillesand ungdomsskole (LUS). Informasjonen baserer seg på at ungdomsrådet har kommet med en uttalelse. Flere politiske partier har vektlagt dette i sin argumentasjon i saken, blant annet Høyre. Da er det beklagelig at ikke kilden er referert presist. Som i de fleste saker, er det også her argumenter for og mot. Det har nok en hver som har fulgt med litt fått med seg.

Ungdomsrådet presenterte i sitt møtereferat en del argumenter for flytting, men den som er grepet fatt i og blåst opp i media som svært oppsiktsvekkende er kun basert på antakelser. Det står i referatet at Ungdomsrådet antar at 50 % av elevene vil til LUS. I media har det blitt framstilt som at et flertall av elevene vil til LUS. Det er ikke gjennomført noen rundspørring av elevene eller en behandling i elevrådet ved Høvåg ungdomsskole, så egentlig er det ikke noe nytt i saken, bortsett fra at vi vet hva Ungdomsrådet mener. Det var det avisen burde fokusert på.

Jan Helge Kjøstvedt
Venstre