Brudd i forhandlinger om statsbudsjett

Foto: Bård Ek

På grunn regjeringens gjentatte ultimatum har Venstres stortingsgruppe i dag vedtatt å bryte forhandlingene med Høyre og Frp om statsbudsjettet for 2017.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Venstres stortingsgruppe har i dag vedtatt å bryte forhandlingene med Høyre og Frp om statsbudsjettet for 2017. Årsaken til bruddet er at regjeringspartiene ikke har vært villige til å forhandle om viktige deler av statsbudsjettet, spesielt om tiltak for å redusere Norges klimagassutslipp i tråd med våre forpliktelser i Paris-avtalen.

Bryter løfte

– Vi fikk i fjorårets budsjettavtale et løfte av Erna Solberg og Siv Jensen om et grønt skatteskifte som skulle gi betydelig kutt i klimagassutslippene. Det var en konstruktiv løsning som reddet fjorårets budsjett. Siden den gang har vi fått Paris-avtalen, og statsministeren har lovet FN, på vegne av hele Norge, at vi skal oppfylle vår del av den avtalen, sier Trine Skei Grande.

Dessverre fulgte ikke regjeringen opp disse løftene da den kom til Stortinget med sitt forslag til statsbudsjett for 2017. Stortinget ble i stedet møtt med et ultimatum på et forslag fra regjeringen som ikke var i nærheten av å oppfylle de klimaløftene statsministeren og finansministeren hadde gitt Stortinget. Det var i realiteten et ultimatum om at vi ikke skal gjøre vårt for å nå målene i Paris-avtalen, som statsministeren har snakket så varmt om i FN.

hold-avtalen Gjentar ultimatum

– Dette ultimatumet fra regjeringen har satt Stortinget i en svært vanskelig situasjon. En mindretallsregjering kan ikke møte Stortinget med et ultimatum før forhandlingene, men må være villig til å forhandle om alt. Vi er ikke de de eneste som reagerer på regjeringens ultimatum. Flere partier er opprørt over en regjering som ikke legger til rette for en forsvarlig budsjettbehandling i Stortinget. Dette må regjeringen ta ansvar for, fortsetter Grande.

Hun understreker at Venstre kan ikke akseptere at Frp legger ned veto mot en miljøpolitikk det er flertall for i Stortinget.

Konstruktive forslag fra Venstre

– Vi har kommet med en rekke konstruktive forslag til å styrke miljøprofilen i statsbudsjettet, og vi har strukket oss langt for å komme oss rundt ultimatumet regjeringen kom med. Men vi er blitt møtt med nei inne i forhandlingsrommet. Og vi blir møtt med gjentatte ultimatum i media, spesielt fra ett av regjeringspartiene. Regjeringen sier da i realiteten nei til å forhandle om et budsjett med KrF og Venstre. Det er svært beklagelig, og en uansvarlig opptreden fra en mindretallsregjering, sier Grande.

Venstre gikk til valg i 2013 på at et borgerlig flertall skulle gi en borgerlig regjering. Vi mener fortsatt at borgerlig side har den beste politikken for landet, dersom vi klarer å samarbeide om å finne samlende løsninger som alle kan stille seg bak.

– Dessverre har det vist seg viktigere for regjeringen å tilfredsstille Frp enn å sikre landet et godt statsbudsjett. Gjennom de siste tre årene har de fire borgerlige partiene samarbeidet godt om viktige saker i Stortinget. Det gjelder også miljøpolitikken, hvor Venstre har fått mange viktige gjennomslag. At regjeringen nå velger å sette ned foten for å forhandle om budsjettet er både skuffende og vanskelig å forstå, sier Grande.

Ber regjeringen tenke seg om

– Vi håper nå at regjeringen tenker seg nøye om og igjen åpner for forhandlinger med KrF og Venstre om hele statsbudsjettet. De har ett tungt ansvar for å løse opp i den den svært vanskelige situasjonen de har brakt Stortinget opp i. Men først må regjeringen bli enige med seg selv om den vil forholde seg til Parisavtalen og vedta et budsjett som kutter utslippene våre, eller om den vil fortsette med uansvarlige ultimatumer mot en miljøpolitikk som det er bred oppslutning om i Stortinget og i det internasjonale samfunnet, avslutter Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**