– Et bra budsjett for skole og sykkel

Per A. Thorbjørnsen i budsjettdebatten., foto: Venstre

Flertallspartiene i Stavanger har lagt fram et godt samarbeidsbudsjett for de neste årene. I sitt innlegg understreket gruppeleder Per A. Thorbjørnsen spesielt satsingen på skole og sykkel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Les hele innlegget til Per A. Thorbjørnsen under:

Ordfører

Det er elleve partier i Stavanger bystyre. Vi kunne levert elleve budsjettforslag, votert slik at det sto to igjen. Et valg mellom de to største partiers. Akkurat det hadde nok noen likt. Ryddig votering, men ikke nevneverdig verken realistisk eller samarbeidsfremmende. Nå står det mellom seks ulike. Et av de fem er et samarbeidsbudsjett mellom seks ulike partier. En tøff prosess, harde forhandlinger og til dels helt ulike prioriteringer. Timer rundt forhandlingsbordet. Kreativitet og frustrasjoner. Til å miste humøret av til tider. Likevel enighet. Vi har dag lagt fram et felles budsjett som er tilpasset byens og kommunens økonomi. Et budsjett vi selvsagt står samlet bak. Samarbeidets betydning undervurderes. Så uendelig mye lettere det hadde vært å fremme Venstres eget. Men vi valgte samarbeid.

Det er selvsagt lov å øke eiendomsavgiften, det er som å telle til tre, eller rettere sagt til fire promille og knips, og plutselig er den vanskelige delen hvordan pengene skal brukes. Vi har ikke Arbeiderpartiets 56 mill.; SV’s 173 eller FNB sine 402 i 2018 Vi legger ikke i dag regningen i postkassen til byens huseiere og til små og mellomstore bedrifter. Vi har valgt å forholde oss omtrent til den samme rammen som rådmannen. Vi har ikke økt skatteanslaget, vi har ikke rørt driftsresultat, vi lar disposisjonsfondet ligge i bero. I sum betyr det at vi befinner oss på en annen “økonomiplanet” enn alle de andre partiene. Jeg skal ikke utelukke at vi også en dag må ty til å øke eiendomsskatten enn det vi la til grunn i fjor for denne perioden, men i en tid med svært høy arbeidsledighet og et næringsliv som strever er ikke rett tidspunkt!

Les mer: Et godt samarbeidsbudsjett

Vi har våget å stille spørsmål om vi har organisert arbeidet innen skole optimalt. Aldri slik at de tilrettelagte tilbudene skulle svekkes, men at de samme lærere kan bruker ressursene overfor de samme elevene direkte på den enkelte skole. Vi har stilt spørsmål ved omleggingen på Gautesete skole, den kostet 30 mill i fjor, 155 i år. Vi har lyttet til innspill og det er gjort viktige endringer siden vi formannskapsbehandlingen Men vi må innstille oss på mer omstilling. Kanskje også nye kutt. Pr. i dag er det lite som tyder på at skattekronene skal strømme inn i bykassen igjen med det første, alla 2012. Stavanger går inn i en ny tid med mindre oljeavhengighet og færre skattekroner. Hvis noen er synes 2017 budsjettet har vært en smertefull prosess våger jeg meg til å hevde at smerten kommer ikke til å avta nevneverdig.

Men: Se på sykkelsatsning – vi øker med 60 mill. Det gjør oss stolt. Det er god klimapolitikk, det er folkehelse og det er god miljøpolitikk. Det var nok ikke så mange som i fjor høst, da FRP kom med på laget, som ville tippet at posisjonspartiene skulle satse mer på sykkel en MdG. Selv Siv i Oslo lurer nok på hva som skjer her borte. Kanskje hun i sitt stille sin tenker: Hm, kanskje vi skulle overalt statsbudsjettforhandlingene til gjengen i Stavanger. Kem vet!

Takk

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**