Tiden er inne for en mer forutsigbar politikk for Tinns innbyggere

Pexels

Svar til Steinar Miland og Tinn SV

I RA 08.12, så påstår Steinar Miland at jeg og Tinn Venstre taler med to tunger. Jeg synes det er grunn til å reagere på den type utsagn, for Tinn Venstre er det partiet i kommunen som har vært klarest på hvilken retningen man vil at kommunen skal styres. Og så har selvsagt Miland rett i at Tinn Venstre ikke er representert i styre og stell, eller iallfall nesten, vi har et varamedlem i et styre i et kommunalt eid selskap. At Miland synes det er bra Tinn Venstre ikke er representert i styre og stell må vi nesten bare ta med et smil, for Tinn Venstre står for en annen politisk linje enn de partiene som sitter i kommunestyret i dag, og SV spesielt.

Miland påstår videre at vi ville ha ført en kuttpolitikk som ville ha gått utover de svakeste, noe som jeg tidligere har tilbakevist, men han bringer to eksempler fra vårt program. Det første referer til følgende punkt i vårt program: “Vi vil at kommunen skal reduserer administrasjonsutgiftene sine med minimum 400 kroner per innbygger årlig i kommende kommunestyreperiode.” En politikk basert på dette ville ha spart kommunen for 24 millioner kroner i løpet av en fireårsperiode, og etter endt fireårsperiode, så ville kommunen fortsatt ha hatt administrasjonsutgifter per innbygger som ville ha ligget rundt 50 % høyere enn landsgjennomsnittet for norske kommuner. Med andre ord, så er dette et område kommunen må begynne å spare penger på, men det det krever politisk handlekraft og et kommunestyre som fører en fast hånd ovenfor administrasjonen i kommunen og som er villige til å se på sammenslåinger av enheter, slik at kutt ikke går utover operative tjenester.

Det andre punktet Miland tar opp fra vårt program dreier seg også om et brennaktuelt tema, nemlig skolestruktur. I vårt program står det følgende: “Vi vil at det skal utredes en sammenslåing av de kommunale skolene i Tinn, slik at antall offentlige skoler reduseres til to barne- og ungdomsskoler.” Tinn Venstre tok dette med i programmet fordi vi tror på åpenhet rundt viktige politiske spørsmål, slik at det kan debatteres og høres grundig før man tar en avgjørelse. Dagens posisjon valgte derimot å late som om dette ikke var en aktuell problemstilling for kommunen, selv om man lenge har vært kjent med at Tinn kommune, som en av de kommunene i landet som driver dyrest, må kutte utgifter for at budsjettet skal kunne gå i balanse over tid. Det som isteden har skjedd, er at man nå har en hastesak der skolestrukturen i praksis blir behandlet over budsjettet, selv om det teknisk sett foregår på en annen måte, og der utredning og debatt har vært nærmest fraværende, og det gjør at mange er svært skeptiske til det som nå foregår i kommunestyret. Det vi vil ha svar på, det er hvordan man skape en best mulig skole for alle elvene i Tinn kommune, både med tanke på kvalifisert og kompetent personale, gode læringsverktøy og skolebygg og nærmiljø som er rustet for fremtiden, og hvordan man skal få dette til hvis man bare skal kutte litt her og der på hver skole i årene fremover er vanskelig å begripe for undertegnede.For Tinn Venstre er ikke det en god skolepolitikk.

Tinn Venstre ønsker en politisk retning som er forutsigbar og der viktige saker ikke blir behandlet over budsjettet når ting “plutselig” dukker opp, men at man har tørt å ta stilling til viktige spørsmål som skolestruktur; at man tar debatten åpent og ikke kun bak lukkede dører, og at man har en plan med hva man vil med kommunen fremover.

Miland vil ha eiendomsskatt, og mener det vil løse alle kommunens problemer fremover, for da har kommunestyret penger de kan bruke på formål de anser som gode. Men hvorfor er det slik at Bø kommune, som har flere innbyggere, som vokser rasket i hele Norge, som havner høyt oppe som kulturkommune hvert år og stadig bygger ny infrastruktur får dette til med halvparten av budsjettet til Tinn, mens i Tinn roper et av posisjonspartiene etter flere måter å beskatte innbyggerne sine på? Har ikke Miland skjønt det at så lenge inntektene synker, og man ikke gjør noe med utgiftene, så vil en eiendomsskatt kun gjøre at inntektene synker fra et noe høyere nivå? I lengden vil ikke det hjelpe kommunen noe som helst, man har bare unngått å ta noen tøffe avgjørelser i mellomtiden.

Ellers er det verdt å merke seg at Miland nok en gang egentlig ikke svarte på mitt spørsmål om de 15 sykehjemsplassene blir lagt ned eller ikke. Hvorfor er det så vanskelig å si ja eller nei? Jo, hvis man ikke egentlig vet hva man har tenkt å vedta.

Tinn Venstre står for en økonomisk linje som er tydeligere enn de andre partiene i kommunen og skolepolitikk er alltid en vanskelig sak. Det var kanskje lett å ikke stemme Venstre ved sist valg, men hva er det folk som har stemt inn de andre partiene har fått igjen for stemmene sine da? Jo, en posisjon som ikke får til noen ting som helst, og ikke en gang vet eller kan enes om hva de skal få til, enda de har mer penger enn de fleste andre kommunestyrene i landet å råde over?

Innbyggerne i Tinn kommune hadde fortjent et kommunestyre som sto for en mer forutsigbar og fremtidsrettet politikk enn det man opplever i dag.

Marius Netten Skeie

Leder, Tinn Venstre