“Fornybar AS” skal ligge i stavangerregionen

«Fornybar AS» skal ligge i stavangerregionen , foto: Stavanger havn

I dag ble det kunngjordt at statens nye investeringsselskap “Fornybar AS” skal legges til til stavangerregionen.
– Jeg er veldig fornøyd med at fornybarfondet lokaliseres til stavangerregionen. Det å plante fornybarflagget i oljehovedstaden markerer for alvor den omstillingen vi er i gang med, sier Venstres stortingsrepresentant Iselin Nybø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Det er en avtale mellom regjeringspartiene H og Frp, og samarbeidspartiene KrF og Venstre som ligger bak opprettelsen av fondet, som opprinnelig var Venstres idé. Det har det siste året pågått en prosess med hvor fondet skal lokaliseres i tillegg til hvordan investeringsmandatet skal være.

– Stavanger har gjennom prosessen vist at vi har finansmiljø, et akademisk miljø og et næringsliv som kan ta godt imot et slikt fond, sier Nybø.

På sikt skal fondet forvalte opp til 20 milliarder kroner. Formålet til fondet vil være å bidra til reduserte klimagassutslipp gjennom investeringer. Fondet skal foreta investeringer i unoterte selskaper og gjennom såkalte fond-i-fond-løsninger, i hovedsak rettet mot ny teknologi i overgangen fra teknologiutvikling til kommersialisering.

– Det er en enorm dugnadsinnsats som ligger bak det arbeidet som er gjort. Folk har virkeligt stilt opp for å sette Stavanger på kartet. Både universitetet og næringslivet har bidratt med kompetanse og entusiasme, sier Nybø.

Les også: Venstre tror på grønt fond på 20 milliarder til Stavanger

– Det at fondet lokaliseres i Stavanger er en lagseier. Og i dag feirer vi beslutningen, sier Nybø.

Fra venstre: Olje- og energiminister Terje Søviknes (FrP), stortingsrepresentant Iselin Nybø (V), helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) og stortingsrepresentant Olaug Bollestad (KrF)

I tillegg til stavangerregionen har bergensregionen og trondheimsregionen vært vurdert som aktuelle for lokaliseringen av det nye selskapet. Etter en helhetsvurdering har regjeringen besluttet å legge selskapet til stavangerregionen. Stavangerregionen har en lang historie med oppstart av teknologibedrifter og kommersialisering av ny teknologi, og har sterke og kompetente investeringsfond.

Les også: Uttalelse: Fornybar AS må legges til Rogaland

— Det er fantastisk at dette fondet kommer til stavangerregionen. Dette skyldes godt arbeid av mange, men jeg vil virkelig berømmet innsatsen som Rogaland Venstres stortingsrepresentant Iselin Nybø har lagt ned for å få fondet til vårt fylke, sier leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**