Elbil-støtte til Lillesand

Foto: Mona Lindseth

Denne uka ble det klart at Venstres klimainnsats gir resultater for Agder. I forhandlingene om statsbudsjett for 2017 fikk vi inn en pott på 150 millioner kroner til klimatiltak i kommunene. 170 prosjekter over hele landet får nå økonomisk støtte, blant dem Lillesand, sier stortingskandidat Petter N. Toldnæs.

Han er strålende fornøyd med at Lillesand kommunes søknad om støtte til ladestasjon for kommunens elbiler gikk gjennom.

– Det er kjempebra at også Lillesand kommune er med på det grønne skiftet vi skal gjennom, og det er flott at så mange kommuner i Agder har løftet fram lokale tiltak de ønsker støtte til. Uten Venstre hadde dette aldri vært på plass. Det hadde ikke engang vært foreslått, sier Toldnæs.

For Lillesands del betyr klimapotten at det etableres en ladestasjon til kommunale tjenestebiler. Ladestasjonen har en verdi på 160.000 kroner.

– Mens kommunene rundt oss gjør det mindre attraktivt å benytte elbil, får Lillesand på plass flere ladestasjoner, flere kommune tjenestebiler – og flere velger å kjøpe seg elbil. Vi ligger topp i Aust-Agder i antall elbiler per innbygger, og framover vil det komme mange nye modeller som vil gjøre elbilen til et alternativ for flere folk, sier Toldnæs.

– Da Venstre fikk innført fordelene for elbiler for 14 år siden, var det mange som trakk på skuldrene og mente at det ikke hadde noe for seg. Men ved hjelp av gode fordeler har vi hjulpet ny teknologi inn på markedet, og nå er blant andre India, Frankrike og Tyskland i ferd med å ta oss igjen, sier venstrepolitikeren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**