Jeg er stolt av å tilhøre et miljøparti som også er et sosialliberalt parti

KVITESEID - NORWAY - 19.06.2017 -- Eli Taugbøl er en norsk politiker fra Kviteseid og 1. Stortingskandidat for Venstre i Telemark ved Stortingsvalget 2017. Taugbøl er utdannet gullsmed og fra 2012 rektor ved Kviteseid kulturskule. Hun er også aktiv kajakkpadler. -- , PHOTO: GORM K. GAARE / EUP-BERLIN.COM

Svar til Jon Ingebretsen TA 27.07.17

Jon. Jeg er stolt av å tilhøre et miljøparti som også er et sosialliberalt parti.

Venstre er et parti som vil ivarteta sosialt ansvar gjennom andre løsninger enn tradisjonell Ap og LO – politikk byr på. (Hva du mener med «høgrelojalitet» er forresten litt vanskelig å få tak på. Er det partiet Høyre? Er det høyresida generelt? Er det høyrepopulisme?).

Venstre ser at det er god dynamikk i å fortsette samarbeidet mot borgerlig side med de utfordringer det bringer med seg. Er det virkelig viktigere å vise forakt for Frp enn å se på faktiske gjennomslag for miljøpolitikk i de siste budsjettperiodene? Jeg synes ikke det.

Venstre går til valg på blågrønn regjering med H, Krf og Venstre fordi vi mener at det er med disse vi får mest gjennomslag for vår politikk. For min del kunne MDG gjerne vært en del av en slik regjering.

Dagens Venstre er et sentrumsparti som er innovativt og i forkant. Ofte for langt foran til å favne om flertallet av velgere. Når andre og større partier overtar Venstres saker er det likevel en seier og ikke et problem. Venstre er utholdende og gode i motbakke. Når børa er dratt helt opp til topps, tar gjerne andre over og gjør jobben til sin, mens Venstre tar tak i neste problem vi mener må løses. At Venstre som parti sjelden profitterer på at andre tar sakene får så være. Å få til reelle endringer er viktigst.

Venstre er et distriktsparti som ser framover og har andre løsninger enn Sp. Venstre vil omfordele makt og ansvar fra hovedstad og pressområder til distriktene. Venstre er tydelige på at omstruktureringer må til, og at å bevare utgåtte strukturer ikke vil hjelpe distriktene i framtida.

I landbruksoppgjøret tok Venstre ansvar for å få til en balansert løsning. Hovedtrekkene her står vi for. Særlig viktig for Venstre var det at grunnlaget for beiting på innmark måtte styrkes, at økologisatsingen måtte fortsette, at små og mellomstore bruk måtte styrkes og at det måtte legges til rette for landbruksbasert reiseliv. Venstre vil SP-velgeren i Telemark godt!

Venstre har vist at vi leverer på miljø i samarbeidsavtalen med regjeringa. En posisjon andre miljøpartier ikke har hatt. LoVeSe er fremdeles verna, og klimasatsmidler som kommuner og fylker kan søke på hos Miljødirektoratet er et resultat av budsjettgjennomslag for Venstre. I fjor var potten på 100 mill, og i år 150 mill. Litt over 15 av de havna i Telemark i 2017. Dette er bare to eksempler.

Som Venstre er MDG et blokkuavhengig parti som hever seg over de tradisjonelle høyre- og venstre-skillelinjene i politikken. Disse partiene har mye til felles. Ikke skyt deg selv i foten, Jon, gjennom gammeldags tenkning rundt dette.

MDG har særegne miljøinteresser i fokus og ivrer for radikale løsninger. Venstre har en mer pragmatisk og løsningsorientert tilnærming og har også derfor hatt mer gjennomslagskraft gjennom å samarbeide med andre.

Jeg samarbeider gjerne med MDG om vi kan konsentrere oss om saker og felles mål.

Eli Taugbøl

1. kandidat Telemark Venstre