Bedre IKT-kompetanse i det offentlige

IKT, Foto: Pixabay

Kanskje kunne bedre offentlig IKT-kompetanse ha hindret at folk i land langt borte kunne få tilgang til detaljene om mine legetimer, skriver Trygve Danielsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Overskriften “Bedre IKT-kompetanse i det offentlige” er hentet fra Venstres program for stortingsvalget 2017 – 2021. IKT står for «informasjons- og kommunikasjonsteknologi». Det er ikke så viktig å vite hva forkortelsen betyr, men viktig at folk i offentlig sektor kan det!

Kanskje kunne bedre offentlig IKT-kompetanse ha hindret at folk i land langt borte kunne få tilgang til detaljene om mine legetimer.

Saken er selvfølgelig ikke fullt så enkel, men dette er: Muligheten til å spare penger er visst god nok grunn til «utflagging» av offentlig IKT. Om vi aksepterer sånn risiko, kan vi takke oss selv når det går galt. Eller vi kan si at nå er det nok!

For å stå imot presset for mer «utflagging», kreves faglig tyngde i møtene der beslutningene tas. I følge Riksrevisjonen ble det i 2015 brukt omtrent 6 milliarder kroner til konsulenter for bistand til utvikling og drift av statlige IKT-systemer. Jeg tror at om vi heller brukte noe av pengene til flere ansatte med høy IKT-kompetanse, samt bedre organisering, kunne det offentlige selv bidratt til både gode og sikre løsninger.

Det offentlige samler inn mye fakta og statistikk (data) som vi allerede har betalt for over skatteseddelen (ikke personlige helseopplysninger). Disse dataene kan gi flere nye og bedre tjenester. Dessverre er mye lite tilgjengelig. Venstre vil derfor at flere data blir frie og åpne gjennom krav om åpne standarder. Åpne standarder bør være et moment ved nye, offentlige IKT-anskaffelser.

Venstre vil styrke IKT-kompetansen i offentlige instanser. Stem Venstre til høsten.

Trygve Danielsen,
Sandefjord Venstre