Er norsk politikk demokratisk?

Til venstre for sentrum og sosialliberalismen ligger sosialdemokrati og sosialistiske partier. Disse står for en sterk stat og en sentralisert politisk styring. Dette hemmer kreativiteten og enkeltmenneskets frihet og ansvar.

Til høyre for sosialliberalismen ligger konservative og liberalistiske partier. Disse vil ha mindre politisk styring og fellesskap. Dette skaper grobunn for offentlig fattigdom og store sosiale forskjeller.

Spill for galleriet
Når regjeringen legger frem et nytt budsjett for Stortinget starter de omfattende høringsrundene. Over hundre interesseorganisasjoner, fagorganisasjoner og bedrifter møter Stortingets fagkomiteer og representanter. Noen tusen årsverk går med i denne faste prosessen hver eneste høst. Men når vedtakene er fattet før jul, er det ofte knapt endret på et komma i statsbudsjettet, som er på flere hundre milliarder kroner.

Er det da slik at ingen av ideene eller forslagene til endringer som kom inn var brukbare? Er det slik at en begrenset gruppe politikere og byråkrater i regjeringskontorene visste best? Sannsynligvis vil vi kunne finne bedre løsninger hvis vi har en åpen diskusjon med målsetting om å finne på noe bedre. Og sannsynligvis vil vi da finne løsninger som skaper arbeidsplasser og vekst for en fremtidsrettet og miljøvennlig næring.

Løsningen i midten
Løsningen finnes et sted midt imellom den ytterste politiske venstre eller høyre siden. De beste løsningene finner vi oftest i sentrum av politikken, i den gylne middelvei.

Ann-Christin Kippersund Willumsen, nestleder.

Klikk her for flere nyheter

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**