Boplikt, ja takk

Foto: Trond Kristiansen (CC) https://flic.kr/p/bxyepb

Vi ønsker å være på lag med framtida for dem som vil bo på øyene.
Boplikt kan være et virkemiddel for å gjøre det lettere for nye generasjoner å komme inn på boligmarkedet og samtidig ta vare på landbruksjorda.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Det er et uttrykt politisk ønske at flere skal bosette seg i Færder kommune. Både Tjøme og Nøtterøy kommuner har hatt mål om å være attraktive kommuner. Dette er en målsetting som vil bli tatt med når vi fra 2018 sammen danner Færder kommune. Som et ledd i dette arbeidet, legger vi stadig ut nye områder til boligbygging.
Vi opplever likevel at flere ønsker å bo her, enn vi kan huse. Det er nettopp mangelen på boliger som gjør at det er viktig å få stoppet salg av helårshus som fritidsboliger. Enkelte partier ser ikke denne problemstillingen. For dem er løsningen på boligmangelen ytterligere økt boligbygging. Derfor vil de åpne for økt bygging av barnevennlige «jordnære» boliger, for å tiltrekke nye barnefamilier. Det med jordnære skal her forstås absolutt bokstavelig, siden det er jorder man ønsker å bygge på. Et svært ubesindig forslag i et land hvor kun 3 % av totalarealet er landbruksjord, og hvor vi bare klarer å produsere halvparten av maten vi spiser.

Færder Venstre ønsker først og fremst å ta vare på den matjorda vi har, og at det skal bo folk i husene på øyene hele året. Vi vil gjerne ha flere barnefamilier til kommunen vår, og ikke minst ønsker vi at unge mennesker som er oppvokst på øya skal ha råd til å bosette seg her som voksne. Skal vi legge til rette for det, må feriehusmarkedet og boligmarkedet holdes adskilt, og til det trenger vi boplikt i enkelte områder. Vi ønsker derfor en kartlegging av hvilke områder i den nye kommunen som er å anse som pressområder, og hvor det vil kunne være aktuelt å innføre boplikt.

Joachim Bræk Poppe-Holmdahl
Færder Venstre