Statsbudsjett 2018: Et greit budsjettforslag som trenger større satsing på skole, miljø og nye arbeidsplasser

Venstres jobber for flere arbeidsplasser
Terje Breivik, parlamentarisk leiar i Venstre., Foto: Elias Dahlen

Regjeringen har lagt frem sitt forslag til statsbudsjett for 2018. Venstres finanspolitiske talsperson, Terje Breivik, mener budsjettet gir et godt utgangspunkt for forhandlinger, og varsler at Venstre vil prioritere de store utfordringene vi som samfunn står foran. Skole, miljø og nye arbeidsplasser, i tillegg til sterkere satsing mot barnefattigdom, blir derfor Venstres viktigste saker i årets budsjettforhandlinger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

– Regjeringens forslag til statsbudsjett er godt tilpasset den økonomiske situasjonen med fallende ledighet, økt vekst og stigende optimisme. Det burde likevel bidratt sterkere til den omstillingen vi skal gjennom, med økt satsing på klima- og miljøtiltak, skole og utdanning, gründere og nye bedrifter. Venstre kommer også til å arbeide for like muligheter for alle gjennom flere målrettede fattigdomstiltak, spesielt rettet mot barn, sier Breivik.

Han mener at forslaget til statsbudsjett viser at den politikken regjeringspartiene, Venstre og KrF har stått sammen om, har virket.

– De aller fleste pilene peker nå i riktig retning. Regjeringens forslag for 2018 er derfor et godt utgangspunkt for de kommende forhandlingene i Stortinget. Venstre vil spille en konstruktiv rolle og gjøre et litt grått budsjett både grønnere, rausere og mer framtidsrettet, sier Breivik.

Mer kunnskap i skolen

Breivik mener det er bra at regjeringen viderefører satsingen på videreutdanning av lærere, 11 måneders studiestøtte og flere studieplasser innenfor IKT. Han mener likevel elevene fortjener en forsterket innsats for mer kunnskap i skolen.

Terje Breivik
– – Skolen er den viktigste arenaen for å utjevne forskjeller og skape like muligheter for alle barn. Derfor må alle elever ha rett på kvalifiserte lærere, sier Terje Breivik

– Skolen er den viktigste arenaen for å utjevne forskjeller og skape like muligheter for alle barn. Derfor må alle elever ha rett på kvalifiserte lærere. Venstre vil prioritere et kompetanseløft for de lærerne som ikke har den nødvendige kompetansen i de fagene de underviser i. Vi vil dessuten få på plass videreutdanning av lærere i flere fag, bl.a. samfunnsfag og IKT, og modernisere skolen gjennom digitalisering og IKT, understreker han.

Forsterket klima- og miljøinnsats

På flere områder følger regjeringen opp både budsjettforliket fra i fjor og avtalen om Nasjonal Transportplan, men Breivik mener miljø- og klimainnsatsen må forsterkes dersom Norge skal være med på den store jobben med å hindre store klimaendringer i fremtiden. Venstre vil særlig prioritere tiltak som reduserer utslippene og utvikler og skaper nye markeder for ny teknologi og styrker Norges konkurransekraft i nullutslippssamfunnet.

– Å ta vare på klimaet er den viktigste kampen for å gi like muligheter til kommende generasjoner. Det er bra at regjeringen foreslår en betydelig økning av midlene til kollektivtransport i de store byene, men det er nødvendig å vri satsingen noe mer fra vei til bane enn regjeringen legger opp til. Forslaget om å øke avgiftene på el-biler med lang rekkevidde virker heller ikke godt gjennomtenkt. Det kan gjøre det svært vanskelig å nå målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler i 2025, sier Breivik.

Flere nye arbeidsplasser

Det er økende optimisme i næringslivet i store deler av landet, men fremdeles er det mange som står uten fast jobb. For å skape arbeidsplassene vi skal leve av i framtiden, trengs det en sterk satsning på innovasjon, kreativitet og kunnskap.

– Derfor vil Venstre prioritere målrettede tiltak som bidrar til flere nye arbeidsplasser og en nødvendig omstilling av norsk næringsliv. Vi vil satse på gründere og på de små og mellomstore bedriftene, bl.a. ved å fjerne arbeidsgiveravgiften i startfasen for de minste bedriftene og satse mer på ordninger som gir resultater, bl.a. SIVA og Innovasjon Norges programmer, fortsetter Breivik.

Færre fattige barnefamilier

For Venstre har kamp mot fattigdom, spesielt i barnefamilier, vært en hovedsak i mange år.

– Kampen mot fattigdom er en av de viktigste frihetskampene vi tar. I budsjettforhandlingene vil Venstre arbeide for målrettede tiltak mot barnefattigdom. Det kan for eksempel være å innføre gratis kjernetid i SFO/AKS for alle barn i lavinntektsfamilier, få på plass flere ordninger for å få vanskeligstilte inn i arbeidslivet og en bedre og mer inkluderende integreringspolitikk, sier Breivik.

Grønt skatteskifte

Venstre er fornøyd med at regjeringen både følger opp skatteforliket Stortinget har vedtatt. Det innebærer redusert selskapsskatt og skatt på alminnelig inntekt, samt redusert formuesskatt på arbeidende kapital.

– Vi er fornøyd med at vi ser begynnelsen på et grønt skatteskifte i tråd med budsjettavtalen fra i fjor, og at de varslede skattelettelsene for gründere som ble vedtatt i revidert budsjett i sommer, nå følges opp. Det er likevel rom for å forsterke det grønne skatteskiftet ytterligere, slik at det blir mindre lønnsomt å forurense og mer lønnsomt å arbeide og investere i norsk næringsliv. Det vil bidra til grønn omstilling som kutter utslipp og skaper nye arbeidsplasser, avslutter Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**