Venstre vil innlede regjeringsforhandlinger for en grønnere, rausere og mer sosialliberal politikk

– Jeg er veldig glad for at Landsstyret gjennom sin grundige debatt har gitt oss et klart råd om å innlede forhandlinger med Høyre og Frp med sikte på å danne en ny, blågrønn regjering sa Trine Skei Grande i sin oppsummeringstale til Venstres Landsstyre, Foto: Venstre

Venstres Stortingsgruppe har enstemmig vedtatt å innlede forhandlinger med sikte på å danne en ny regjering bestående av Høyre, Frp og Venstre. Vedtaket ble fattet i etterkant av en omfattende debatt og klar anbefaling i Venstres landsstyre lørdag 9. desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

– I valgkampen lovte vi våre velgere en rausere, grønnere og mer sosialliberal politikk for landet. Vi lovte å satse på skolen, ta vare på miljøet og å skape nye arbeidsplasser over hele landet. Vi lovte å søke samarbeid på borgerlig side for å gå gjennomslag for våre verdier og vår politikk. Vi lovte å alltid være på lag med framtida. Det er jeg stolt av at vi har stått sammen om i hele høst, sier Venstres partileder Trine Skei Grande.

-Landsstyrets grundige debatt har gitt oss et klart råd

– Jeg er veldig glad for at Landsstyret gjennom sin grundige debatt har gitt oss et klart råd om å innlede forhandlinger med Høyre og Frp med sikte på å danne en ny, blågrønn regjering. Det er et arbeid jeg sammen med de andre i gruppa går til med et stort alvor og en betydelig ydmykhet, men også med stor vilje og betydelig optimisme, sier Grande.

Det er ventet at regjeringsforhandlinger kan begynne rett over nyttår. Landsstyret vil få resultatet av forhandlingene til behandling så snart det foreligger, for å gi Stortingsgruppen et råd om Venstre på bakgrunn av forhandlingsresultatet bør gå i regjering eller ikke.

– Jeg er overbevist om at en ny, blågrønn regjering vil være bedre for landet og for framtida om Venstre får tilstrekkelig gjennomslag i forhandlingene. Landsstyret har gitt oss klare signaler om at det må store gjennomslag til, og at det må være en regjering som tar landet i en grønnere, rausere og mer sosialliberal retning. Det er mitt løfte til alle våre velgere, alle våre medlemmer og alle de som ikke har stemt på oss men som likevel ønsker en grønnere, rausere og mer sosialliberal politikk, at jeg skal jobbe dag og natt for å få til nettopp det, fortsetter Grande.

-Arbeide for å gi de barna som vokser opp i fattigdom større muligheter i livet.

– I regjeringsforhandlinger vil Venstre arbeide for å få gjennomslag for å satse på skolen vår, til beste for elevene og for lærerne. Vi vil arbeide for å gi de barna som vokser opp i fattigdom større muligheter i livet. Vi vil arbeide for at en ny regjering skal ta bedre vare på miljøet og bidra til å skape mange nye arbeidsplasser over hele landet. Alt dette er forutsetninger for at Venstre skal bli del av en ny regjering, understreker hun.

Harde krav

Landsstyret var klare på at jobben som venter ikke kommer ikke til å bli enkel. Venstre vil gå til forhandlinger med harde krav på blokka. Landsstyret mener at den satsingen på kunnskap i skolen og på å bekjempe barnefattigdom som de borgerlige partiene har stått sammen om må forsterkes de neste årene, og at en ny regjering må føre en politikk som viser respekt for kunnskap og forskning og som gir en god skole med muligheter og kunnskap for alle.

-Lofoten, Vesterålen, Senja, Mørefeltene og Iskanten må vernes

Videre mener landsstyret at Lofoten, Vesterålen, Senja, Mørefeltene og Iskanten må vernes fra oljeaktivitet, og at vi må ha en stor satsing på å holde havet og naturen fri for søppel og forurensning. I tillegg mener landsstyret at gründere og andre som tør å ta sjansen på å skape de nye arbeidsplassene vi skal leve av i framtida, må få bedre vilkår til å gjøre den jobben de drømmer om å gjøre. En ny regjering må ha et verdigrunnlag som holder menneskerettighetene og internasjonalt samarbeid høyt.

-Fornye og modernisere velferdsstaten vår

– Vi må også fornye og modernisere velferdsstaten vår, slik at den er rustet til å møte de utfordringene vi som nasjon står overfor. En ny regjering må føre en politikk som bygger videre på de reformer i offentlig sektor som er iverksatt de siste fire årene, og stå opp for de verdiene som har preget Norge gjennom historien, demokrati, frihet, likestilling, og like muligheter for alle mennesker, uansett hvilken bakgrunn, religion, hudfarge eller legning du har, sier Grande.

-I Venstre er vi et lag, vi er et grønt, raust og sosialliberalt lag

Hun understreker at for å få det til, er Venstre avhengig av å ha organisasjonen med på laget.

– Vi må holde den tette kontakten vi har hatt gjennom denne prosessen, for å sikre at resultatet blir best mulig, for Norge og Venstre. Det har jeg stor tro på at vi klarer sammen. For i Venstre er vi et lag, vi er et grønt, raust og sosialliberalt lag, og vi er alltid på lag med framtida. Jeg håper hele Venstre nå vil gi oss i stortingsgruppen en sjanse til å vise hva vi kan få til. På vegne av stortingsgruppen vil jeg takke landsstyret for tilliten, avslutter Grande.

Landsstyrets anbefaling

Landsstyrets anbefaling til Venstres stortingsgruppe lørdag ble fattet mot et mindretall på 11. Mindretallet ønsket at Stortingsgruppa skulle framforhandle samarbeidsavtale i Stortinget for en grønnere og mer sosialliberal politikk, heller enn å gå i reelle forhandlinger om en politisk plattform og eventuell deltakelse i en ny regjering.

Bli medlem i Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**