Ja til vaksinering

Carl-Erik Grimstad
- Heroinassistert behandling kan bidra til å gi de tyngste rusavhengige et mer verdig liv, sier Carl-Erik Grimstad, Foto: Sveinung Bråthen

Tvang er kanskje nødvendig, men Venstre tror vi kommer lengst med frivillighet. Dersom det viser seg at frivillighet ikke er en farbar veg i institusjonene, må vi være villige til å ta i bruk sterkere virkemidler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Av: Carl-Erik Grimstad, stortingsrepresentant i Venstre og medlem i Stortingets helse- og omsorgskomite.

Debatten om vaksinering har igjen blusset opp. Debatten har vært oppe flere ganger, også når det gjelder pålegg om å følge barnevaksinasjonsprogrammet for hele befolkningen. Vi har lykkes godt med vaksinasjonsprogrammet og nesten alle vaksinerer barna sine, heldigvis! Alt basert på frivillighet.

Vi vet at 95% av befolkningen bør være vaksinert for at hele befolkningen skal være beskyttet, og dette overvåkes av Folkehelseinstituttet. Synker denne andelen svekkes flokkimmuniteten raskt.

Gode rutiner, systemer og styringsmuligheter

Vi har gode rutiner og systemer som følger opp alle barn, og gjennom god informasjon velger nesten alle foreldre å følge programmet. Det betyr ikke at det ikke er utfordringer i enkelte miljøer. Ved et utbrudd av meslinger i 1997 var andelen vaksinerte i ett begrenset område med stor befolkningstetthet betydelig lavere enn i resten av landet. Dette truer «flokkimmuniteten» og beskyttelsen av innbyggerne der. Slike tilfeller av kollektiv oppfordring til å avholde seg fra vaksinering tar Venstre sterk avstand fra, samtidig som vi må erkjenne at noen av medisinske grunner ikke kan vaksineres. Vi har kunnskap nok om hvor viktige disse vaksinene er, og fordelene overgår ulempene betydelig. Det vil alltid være et mål for Venstre at hele befolkningen skal være beskyttet mot de farlige sykdommene i barnevaksinasjonsprogrammet. Senere er det også kommet en rekke andre vaksiner som er svært nyttige som eksempelvis HPV-vaksinen som nå også skal tilbys gutter gjennom barnevaksinasjonsprogrammet fra skoleåret 2018/2019.

Vaksinasjon av helsepersonell

Debatten nå gjelder ikke tvang for befolkningen som helhet, men for helsepersonell. La oss gjøre det klart med en gang: Pasientens ve og vel går alltid først. Vi kan ikke risikere at barn som er for unge til å få vaksine, eller personer med spesielle sykdommer som gjør at de ikke kan få vaksine, risikerer å bli smittet med alvorlige sykdommer. Ansatte som daglig er i kontakt med sårbare pasientgrupper bør derfor selvsagt vaksinere seg. Også for helsepersonell mener Venstre at frivillighet er mest hensiktsmessig. Vi tror at bevisste og utdannede mennesker skjønner at det er lurt og riktig å vaksinere seg mot farlige og smittsomme sykdommer, bare det legges godt til rette for det. Helsepersonell som ikke har fått med seg viktigheten av dette, kan ikke ha fulgt med under utdannelsen. Vi må ha helsepersonell som stoler på skolemedisin og forskning, noe annet er problematisk for kunnskapspartiet Venstre.

Venstre tror at det gjennom god informasjon, tilrettelegging og gjennom den enkelte virksomhets styringsmuligheter, er mulig å få tilnærmet 100% av helsepersonell til å vaksinere seg. Dette viser praksis ved en rekke helseinstitusjoner. Alle ansatte som vet de ikke er vaksinert mot smittsomme sykdommer, som f.eks. meslinger, må få tilbud om vaksine av arbeidsgiver. Det krever gode rutiner og god ledelse.

Helsedirektoratet har en egen veileder for at alle asylsøkere, flyktninger og familiegjenforente skal få tilbud om de viktigste vaksinene, helst ved ankomst og senest inne tre måneder. Vi vet at det kan være spesielle utfordringer med innvandrere også arbeidsinnvandring. Om ikke alle i helsesektorene har utarbeidet egne rutiner og veiledere for ansatte vedrørende smitterisiko, er det på tide å etablere dem nå. Det vil være til stor hjelp om det kan etableres en egen nasjonal retningslinje om vaksinasjon av helsepersonell for å sikre en noenlunde lik praksis.

Åpen for tvang?

Ja! Det er ikke riktig, slik det har vært fremstilt, at Venstre er imot enhver form for pålegg om vaksinering. Dersom det viser seg at frivillighet ikke er en farbar veg i institusjonene, må vi være villige til å ta i bruk sterkere virkemidler. Det er ikke en menneskerett å jobbe i helsetjenesten, og helsepersonell som nekter å vaksinere seg, må man kunne sette til jobber som ikke er i kontakt med sårbare pasienter. Det finnes også mennesker som av ulike grunner ikke tåler vaksiner. I slike tilfeller må det tas forholdsregler, og arbeidsoppgaver tilpasses deretter. En lov om vaksinepåbud for ansatte som jobber med sårbare pasienter er vedtatt i Finland, og diskusjonen om krav til vaksinasjon er startet også i Sverige, etter et nylig utbrudd av meslinger. Debatten må tas også her.

Venstre verdigrunnlag er frihet for den enkelte, men ansvar for hverandre. Det betyr at den enkeltes frihet, inkludert helsepersonell, stanser der friheten til andre innskrenkes. Da kan det hende at pålegg om vaksiner viser seg å være eneste farbare løsning. Men, foreløpig er Venstre enig med Norsk sykepleierforbund og Folkehelseinstituttet om at arbeidsgivere må legge godt til rette og tilby nødvendige vaksiner. God tilrettelegging, god informasjon og gode rutiner kan langt på veg kan løse utfordringene. Vaksiner, også influensavaksiner, bør tilbys, være gratis og enkelt tilgjengelig for de som jobber i helsetjenesten. Et eventuelt vaksinasjonspålegg av helsepersonell gjennom lovendring, kan Venstre først ta stilling til når vi vet hva som evt. blir fremmet på Stortinget. Kunnskapspartiet Venstre vil da legge stor vekt på eget verdigrunnlag og fagfeltet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**