Friskoler kan ikke generelt si opp noen på grunn av samkjønnet ekteskap

Gjennestad videregående skole, Foto: (c) Morten Fredheim Solberg

Det er nå kommet svar fra statsråd Sanner i saken vedr. rektoren ved Gjennestad som valgte å si opp sin stilling. Sanner mener at friskoler ikke generelt kan si opp noen på grunn av samkjønnet ekteskap. Fylkesleder Magdalena Lindtvedt har nå skrevet en ny kommentar .

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Politikken virker. Svaret på Carl-Erik Grimstads spørsmål til statsråd Sanner i saken om Gjennestad og det verdidokument de bruker ved ansettelse, kom onsdag 24. januar. Statsråd Jan Tore Sanner slår fast at Arbeidsmiljøloven og Likestillings- og diskrimineringsloven gjelder alle, og oppsigelse på grunn av samkjønnet ekteskap ikke er lovlig. Kun ved unntakstillfeller der arbeidstaker deltar i religionsundervisning kan kravet på heteroseksualitet stilles. Styreleder ved Gjennestad skole sier til NRK torsdag 25. januar at de skal se over rutinene ved ansettelse nå når svaret fra statsråden har kommet. Konstruktivt svar som det står respekt av. Jeg forventer at Normisjon og andre friskoleeiere nå også tar svaret til etterretning og følger Gjennestad sitt eksempel.

Carl-Erik Grimstad
Stortingsrepresentant Carl-Erik Grimstad tok opp saken med statsråd Sanner

Et viktig prinsipp om likestilling og diskriminering har blitt avklart og tydliggjort, noe vi gledes over.

Da jeg som fylkesleder i Vestfold Venstre påpekte at verdidokumentet som praktiseres ved Gjennestad og Normisjons andre skoler er diskriminerende, fikk jeg raskt flere motsvar i ØP om blant annet religionsfrihet og friskolenes rett å diskriminere viss det skiller seg fra deres livssyn. Med svaret fra statsråd har nå disse krønikkørene fått svar på at diskriminering på generelt grunnlag ikke er lovlig, ikke heller for kristne friskoler.

Til sist vil jeg avslutte med utdrag fra svaret fra statsråden:
«Det er de alminnelige bestemmelsene i arbeidsmiljøloven og diskrimineringslovgivningen som gjelder for ansatte i friskoler, og friskoleloven har ingen egne bestemmelser om dette. Det er friskolens styre som har ansvaret for å følge reglene i blant andre arbeidsmiljøloven og likestillings- og diskrimineringsloven. Friskoleloven gir imidlertid tilsynsmyndigheten hjemmel til å reagere også dersom det oppdages brudd på annet regelverk enn friskoleloven og dette forholdet svekker tilliten til skolen.

I likestillings- og diskrimineringsloven gjelder et generelt forbud mot å diskriminere, blant annet på grunnlag av seksuell orientering. Også arbeidsmiljøloven har forbud mot usaklig oppsigelse. Det er bare i noen få, helt spesielle tilfeller, at forskjellsbehandling på grunn av homofil samlivsform i en virksomhet som drives av et trossamfunn eller har et religiøst formål, vil være lovlig. I skoler kan det bare stilles krav om samlivsform til stillinger der arbeidstakeren deltar i religionsundervisningen.

Magdalena Lindtvedt

Utestengning er ikke lov hvis det er andre i virksomheten som står for eller kan stå for (hoveddelen av) det religiøse pedagogiske opplegget. I rent administrative stillinger er det ikke adgang til å forskjellsbehandle på grunn av homofil samlivsform.»

Magdalena Lindtvedt
Fylkesleder Vestfold Venstre