Uttalelse: Læring for fremtiden – Vurderingspraksis i skolen

- Det er historisk høye tall for søkningen til lærerutdanning. Nær en av ti søkere vil bli lærere. Dette er utrolig gode nyheter, sier minister for forskning og høyere utdanning, Iselin Nybø..
- Det er historisk høye tall for søkningen til lærerutdanning. Nær en av ti søkere vil bli lærere. Dette er utrolig gode nyheter, sier minister for forskning og høyere utdanning, Iselin Nybø.. Fra venstre: Nora Marie Hammer, Iselin Nybø og Leander Foss, Foto: Joachim Steinbru

Rogaland Venstre vil at arbeidet med fornyede eksamensformer får høy prioritert og at lærerutdanningen/PPU gir fremtidens lærere kompetanse i vurderingspraksis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Det blir nå utarbeidet fornyede læreplaner med bredere kompetanse og kunnskapsinnhold. Fagene i skolen trenger fornyelse for å møte kompetansebehov i arbeid og samfunnsliv. De nye læreplanene skal være i tråd med formålsparagrafen i skolen, de skal gi fagspesifikk kompetanse, kompetanse i å lære, kompetanse i å utforske og skape og kompetanse i å samhandle, kommunisere og delta. I sum betyr dette et utvidet kunnskapssyn.

I dagens eksamensordning blir elevene prøvet bare i en liten målbar del av læreplanen og den har en arbeidsform som ikke er tilpasset dagens teknologiske samfunn. Eksamensformen er lite lærende for eleven. De må forholde seg til innhold og teknikk som de senere ikke vil møte i et kommende arbeidsliv og samfunnsliv. Eksamen er ofte mer styrende enn selve læreplanen. Skal vi lykkes med den nye, fagovergripende læreplanen, må de følges opp med fornyet vurderingspraksis.

Rogaland Venstre vil at det skal utarbeides eksamensformer som støtter under alle kompetansemålene i den fornyede læreplanen. Eksamen må ikke bare måle den fagspesifikke kompetansen, men ha med seg et bredere kunnskapssyn. Formen på denne sluttvurderingen må være lærende for eleven og være i tråd med de arbeidsformer som de vil møte i arbeid og samfunnsliv senere.

Rogaland Venstre vil at arbeidet med fornyede eksamensformer får høy prioritert og at lærerutdanningen/PPU gir fremtidens lærere kompetanse i vurderingspraksis. Samtidig må dagens lærere også få denne kompetansen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**