Mer skolepraksis for lærerutdannerne

Student
Foto: Microsoft

Politisk uttalelse vedtatt på felles årsmøte i Hedmark og Oppland Venstre 10. og 11. februar 2018:

Mer praksis for lærerutdannerne

Innlandet Venstre mener det foregår svært mye av høy kvalitet i norsk skole. Skolen er i stadig utvikling, og det stiller stadig nye krav til hvordan samfunnet skal legge forholdene til rette for at elevene skal få en best mulig utdanning.

De seneste årene har etter- og videreutdanning av lærere, adjunkter og lektorer, fraværsregelen, lektorprogram, skolemiljø og psykisk helse vært noen av enkeltområdene som har vært hyppigst diskutert for å finne nye veier til en skole som skal møte kravene om endring. Innlandet Venstre mener tiden nå er moden for å støtte lærerutdannerne i større grad.

I Venstres stortingsprogram for inneværende periode står det blant annet at vi ønsker flere praktisk-pedagogiske studieplasser, og at alle som underviser på universitets- og høyskolenivå skal ha relevant kompetanse.

For Innlandet Venstre er det innlysende at dette krever at lærerutdannerne må ha tett kontakt med skolene. I dag finnes det en «partnerordning» mellom flere lærerutdanningsinstitusjoner og skoler. Lærer- eller lektorstudentene og studentene ved praktisk-pedagogisk utdanning er her knyttet til praksislærere som veileder dem i opplæringen til å bli lærere og lektorer.

Vi mener at lærerutdannerne på høgskolene også bør ut i skolene og drive aktiv undervisning for å få jevnlig praksis i yrket de driver profesjonsutdanning i. Praktisk erfaring er nødvendig for å kjenne til profesjonen man skal undervise andre i.

Innlandet Venstre ønsker derfor en prøveordning der lærerutdannere fra utdanningsinstitusjonene jevnlig får praksis i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**