Tenk nytt, helhetlig og inkluderende om regjeringskvartalet!

Foto: Joke Verwaard

Regjeringskvartalet er og skal være en rekke ting i ett: Et sikkert og funksjonelt sted å arbeide for regjeringen, departementene og deres ansatte, et nasjonalt symbol, et kulturelt og arkitektonisk ikon, og et positivt innslag i Oslo by, som også knytter an til de tilstøtende områdene.

Terrorangrepet mot regjeringskvartalet og ungdommene på Utøya 22. juli 2011 var et anslag mot det norske folk, mot vårt demokrati og våre verdier – men også mot alt det regjeringskvartalet representerer. I etterkant av angrepet har det vært en omfattende debatt om hva som bør gjøres med regjeringskvartalet – hva som skal bevares, hva som skal rives, hva som skal komme i stedet, og hva som bør endres.

En arkitektkonkurranse har vært avholdt, men er blitt møtt med kraftig kritikk. Blant de mange ankepunktene er at rammebetingelsene for konkurransen la for stor vekt på å samle «alt» på ett sted, at bygningsmassen som foreslås er for omfattende, og at det blir for lite luft og plass igjen ut over selve bygningsmassen. I tillegg er det mange som ønsker å bevare både Høyblokken og Y-blokken (som ble tegnet av Erling Viksjø), herunder de ikoniske kunstverkene «Måken» og «Fiskerne» av Carl Nesjar og Pablo Picasso.

Jeløya-plattformen fastslår at regjeringen vil “vurdere en trinnvis og nedskalert utbygging av nytt regjeringskvartal.” Dette må spesifiseres dersom det skal få praktisk betydning. Det er mange positive grunner til å definere omfang og utforming av et nytt regjeringskvartal på nytt, i tråd med Regjeringens, Norges og befolkningens behov, både dem som bor i byen og andre.

Oslo Venstre vil:

• At Regjeringen igangsetter en inkluderende prosess for vurdering av aktuelle alternativer mht. plassering av departementer og etater innenfor området regjeringskvartalet utgjør
  • At prosessen inkluderer aktører på ulike nivåer, herunder faginstanser som Riksantikvaren så vel som politiske institusjoner og befolkningen allment nasjonalt, i Oslo og i de berørte bydelene
  • At Bystyret i Oslo og bydelene, herunder bydelsutvalgene, velforeninger og andre interesserte inviteres til å bidra med innspill til utformingen av regjeringskvartalet, der hensyn til ivaretakelse av byrommet, kulturminner og byens befolkning skal utgjøre sentrale kriterier ved siden av krav til sikkerhet, funksjonalitet og kostnadsnivå
  • At man i utformingen av forslag til nytt regjeringskvartal også vektlegger hensynet til og samspillet med omkringliggende bygninger, herunder Deichmanske Bibliotek, Trefoldighetskirken og Margaretakyrkan
  • At man i vurderingen på nytt tar opp spørsmålet om det er riktig å konsentrere nesten alle departementene på ett område, herunder spørsmålet om slik konsentrasjon faktisk bidrar til å øke sårbarheten overfor fremtidige terroranslag, heller enn å minske den
  • At historiske, symbolske og kulturelle verdier knyttet til Høyblokken, Y-blokken og Carl Nesjar og Pablo Picassos kunstverk tillegges stor vekt i utformingen av det nye regjeringskvartalet
  • Beholde Utenriksdepartementet på Victoria Terrasse, og gjennomføre nødvendige sikringstiltak der
  • At man beholder dagens regjeringskontor i R5 og R6 slik at behovet for ny bygningsmasse reduseres.

Vedtatt på Oslo Venstres årsmøte den 10. februar 2018

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**