Mener administrasjonen instruerer de folkevalgte

Marius Skeie

– Senterpartiet i Tinn har nå et forklaringsproblem både ovenfor sine medlemmer og sine velgere.

Det mener Marius Skeie, leder i Tinn Venstre. Han har engasjert seg i den heftige sykehus- og omsorgsdebatten som nå engasjerer mange i kommunen.

– I Tinn så er mitt inntrykk at det er administrasjonen som instruerer de folkevalgte i kommunestyret om hva de skal gjøre, altså det motsatte av intensjonen med å ha lokalt selvstyre, mener han.

– Har du noen eksempler på dette ?

– Hele grunnlaget for at Senterpartiet ikke er et 6-7-8 prosent parti i Tinn er sykehuset. Sp gikk til valg på sykehuset både ved kommunevalget og ved Stortingsvalget der man lovet aktivitet på sykehuset. Samtidig med dette har administrasjonen kjempet for en samlokalisering av helsetjenestene ved Rjukan sykehjem. Vi vet hvordan dette gikk, og Senterpartiet i Tinn har nå et forklaringsproblem både ovenfor sine medlemmer og sine velgere. Når man leser hva de ansatte på sykehuset skriver, så tenker man fort at det beste hadde vært hvis dette ble avgjort i neste kommunestyreperiode.

– Mener du politikerne har blitt nikkedukker for administrasjonen?

– Jeg synes ikke man skal omtale politikerne i kommunestyret som nikkedukker, men posisjonen virker å fungere som et folkelig alibi til administrasjonen, som får gjennomslag for sine saker mens kommunestyret nikker samtykkende til det.

– Er det ikke vanlig i andre kommuner at administrasjonen tar initiativ til å legge fram saker?

– Joda, men det er også vanlig i andre kommuner at politikerne også selv tar initiativ. Hvor blir det for eksempel av gang- og sykkelvegen mellom Atrå og Austbygde? Det som ikke går under lovpålagte oppgaver slik som kultur, trivsel og helsefremmende infrastruktur vil aldri administrasjonen ta initiativet til å legge frem annet enn som kuttforslag—slik at vi blir en fattigere kommune uten politisk arbeid – utenom saksbehandling.

– Rådmannens jobb er å gi råd? Det er vel ikke noe i veien for at rådmannen legger fram forslag som er tilpasset det politiske flertallet?

– Neida, og vi har en kjempeflink rådmann som framstår som en ordentlig leder. Og det er bra, for vi trenger gode ledere for å utvikle kommunen. Han blir vanskelig å erstatte hvis han ikke selv går inn i lokalpolitikken etter han går av som rådmann.

Publisert i nettutgaven til Rjukan Arbeiderblad 15.02-2018. Oppslaget kan også leses her: https://www.rablad.no/nyheter/politikk/rjukan-sykehus/mener-administrasjonen-instruerer-de-folkevalgte/s/5-90-23277

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**