Politisk uttalelse: Strukturering av fiskefartøyer under 11 meter i lukket fartøygruppe

Politisk uttalelse fra Trøndelag Venstres årsmøte 11. februar 2018.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Strukturering av fiskefartøyer under 11 meter i lukket fartøygruppe

I regjeringsplattformen sier regjeringspartiene at strukturering i lukket fartøygruppe under 11 meter skal utredes. Dette er en endring fra plattformen fra 2013, der det ble sagt at det skulle åpnes for strukturering. Dette viser at Venstre har klart å moderere uttalelsen fra 2013.

Denne saken har skapt mye debatt på kysten og det er stor uenighet om strukturering i den minste fiskeflåten.

Høyre-Frp har nok uansett ikke flertall for dette på Stortinget i dag. Ministeren har også fått Stortingsflertallets klare beskjed om å roe ned tempoet på slike saker inntil Stortinget har behandlet Eidesen-utvalgets innstilling og til et nytt framtidig kvotesystem er på plass. Ministeren har uttalt at det vil komme en ny stortingsmelding om retten til framtidig fiske trolig til neste vår.

Innad i Norges Fiskarlag har det vært mye fram og tilbake når det gjelder strukturering av fartøy under 11 meter i lukket gruppe. Norges Kystfiskarlag ønsker ikke strukturering under 11 meter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**