Blå skilt til Eva Kolstad og Betzy Kjelsbergs “Hvalfisken”

På kvinnedagen minnes vi noen av de kvinnene som har banet vei for andre i politikken. 8. mars 2018, avduker Oslo Byens Vel 8 nye blå skilt for å hedre 8 betydningsfulle kvinner i Oslo. Et av dem bærer Eva Kolstad sitt navn. I dag tas det også initiativ til et nytt skilt, denne gangen for Betzy Kjelsbergs “Hvalfisken”. Vil du støtte initiativet?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Betzy Kjelsberg var Venstres første kvinnelige sentralstyremedlem og Norges første kvinnelige fabrikkinspektør. I 1918, for hundre år siden i år, tok hun initiativ til å opprette Restaurant Hvalfisken i Oslo, en statlige kafé som skulle sikre folk god og rimelig mat i en vanskelig tid etter første verdenskrig. Magnhild Folkvord, forfatter av boken “Betzy Kjelsberg – feminist og brubyggjar”, har tatt initiativ til et blått skilt for denne 100-årsmarkeringen og spør Venstres medlemmer om støtte.

Vil du bidra til å hedre Betzy Kjelsbergs initiativ på kvinnedagen?
VIPPS ditt bidrag* til Oslo Venstre #85444 med “ditt navn + Betzy Kjelsberg”

Eva Kolstads navn blir å se på blått skilt på veggen til Venstres Hus i Møllergata 16 senere i år. Kolstad var Norges første likestillingsombud, første kvinnelige partileder og Venstrepolitiker. I 1959 skrev hun:

“Moderne kvinnesak blir derfor en kamp mot de fastgrodde, tradisjonsbundne oppfatningene av hva som er mannlig og hva som er kvinnelig. Det blir en kamp for det frigjorte menneske, det vil si den frigjorte mann og den frigjorte kvinne.”

Ord som fremdeles er relevante i dag. God 8. mars!

*Bidrag går uavkortet til finansiering av et blått skilt for Betzy Kjelsbergs “Hvalfisken”. Forfatter Manghild Folkvord har fått godkjenning for skiltet av skiltkomiteen til Oslo Byes Vel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**