Terje Breivik (V) i Stortinget 15.03.18. Innlegg om justisministerens fb-post

Terje Breivik, Venstres gruppeleder på Stortinget.

Her følger hovedmomentene i Terje Breivik (V) sitt innlegg i Stortinget 15.03.18 om justisministerens fb- post samt om «daddelforslaget».

Et såkalt daddelforslag er den sterkeste kritikk man kan rette mot statsråd og regjering nest etter mistillit.

« – Debatten har sitt utspring i en facebook-post fra justisministeren. En facebook-post med en totalt urimelig påstand rettet mot Arbeiderpartiet.

– «Totalt urimelig». Det er ikke mine ord, men kulturministerens og vår partileders ord. Det er helt uvanlig at en sittende statsråd tar så klar avstand fra en annen sittende statsråds uttalelser.

– Det er også helt uvanlig at den ansvarlige statsråden for en sak i Stortinget – i dette tilfellet kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner – omtaler en annen statsråds uttalelser om den samme saken som uakseptable. Han har også bedt om unnskyldning.

– Sist, president, er det helt uvanlig at statsministeren på vegne av regjeringen ber om unnskyldning for uttalelser en statsråd har kommet med.

– Alt dette er høyst uvanlig – og etter Venstres syn høyst nødvendig.

– I dag har også justisministeren beklaget selv. Det er, president, helt på sin plass.

– President, Venstre kommer ikke til å støtte daddelforslaget som etter alt å dømme blir vedtatt i dag. Samtidig har jeg behov for å si at jeg finner det forståelig at et slikt vedtak blir fattet. Jeg forutsetter at alvoret i saken med det er behørig understreket, både i denne sal og i offentligheten.

– Vi har alle et ansvar for å bidra til et offentlig ordskifte der vi omtaler hverandre med respekt og ikke mistenkeliggjør hverandres motiver. Det gjelder i særskilt grad regjeringens medlemmer.

– På vegne av Venstre legger jeg til grunn at vi i fremtiden ikke kommer i en situasjon der statsministeren må beklage på vegne av regjeringen til opposisjonen og til det norske folk, slik statsministeren fortjenstfullt har gjort i denne saken.»

PS Senere på dagen bestemte AP seg for å støtte et mistillitsforslag framsatt av Rødt. Dette vil bli stemt over fk tirsdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**