Ny brannstasjon i Stavanger Øst: Venstre kjempet for bomiljøet, men tapte saken knepent

Jan Erik Søndeland (V) i bystyredebatt om ny brannstasjon i Stavanger Øst, Foto: Per A. Thorbjørnsen.

Under kveldens bystyremøte ble lokaliseringen av den nye brannstasjonen i Stavanger Øst avgjort. Venstre kjempet saken til siste slutt, i håp om å få flertall for en løsning som både var god for brannvesenet og for naboene i nærmiljøet hvor stasjonen skulle bygges.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Jan Erik Søndeland på talerstolen for Venstre i brannstasjon-saken.

Venstre er, og har alltid vært bymiljøpartiet. Det betyr at partiet hele tiden jobber for mer trivelige uteområder. Mer luft mellom bygningene. At det skal være god tilgjengelighet på park- og grøntarealer, lekeplasser, gode turstier, gangstier og sykkelveier. Fordi vi mener det er bra for folkehelsen og fordi det gjør byen vår mer attraktiv. Et godt bymiljø er en av de viktigste nøklene for å skape en positiv sosial og økonomisk utvikling i byen vår.

Med dette som bakgrunn var det for mange åpenbart at Venstre ikke kunne akseptere forslaget om å legge brannstasjonen til indrefileten av Lervig, innerst i Lervigbukta, samme sted hvor det skal anlegges en sårt tiltrengt park.

Jan Erik Søndeland (V) førte saken for Venstre, og var tydelig på at bystyret ville være best tjent med å støtte Venstres helhetlige kompromissforslag. Da ville bystyret unngå en omstridt lokalisering samtidig som brannvesenets behov ble ivaretatt. Venstres foretrukne alternativ var å legge brannstasjonen til Svankevigå.

Venstres innlegg i saken følger i sin helhet under. På kommunens hjemmesider kan innlegget og den påfølgende debatten også sees på video.

Ordfører, dette har vært en vanskelig sak, med ulike hensyn som er i konflikt med hverandre. Det har ikke vært ett alternativ som har skilt seg ut som det soleklart beste.

Derfor skal vi ha respekt for at det vil være delte meninger i denne saken, og vi må ha forståelse for at partiene kan ende opp med ulike konklusjoner i dag.

Men rådmannen bør merke seg!

• Rådmannen bør merke seg hvor knapp margin det seirende vedtak i dag kan få. Det er slettes ikke bra. Ikke for noen!
  • Rådmannen bør merke seg hvor viktig bymiljø er for innbyggerne i Stavanger. Denne saken viser dette med all tydelighet. Hvis vi skal skape en attraktiv by å bo i, så må rådmannen vektlegge disse behovene sterkt.

I saksfremleggene og utredningene vi har fått, har bomiljø- og trivselsfaktorene blir svært lite vektlagt. I Venstre ordfører, er vi slettes ikke fornøyde med dette. Det vil alltid være enklere å argumentere basert på håndfaste faktorer som tomtekostnad eller driftsøkonomi. Men de faktorene som ikke kan måles like enkelt, må ikke oversees! Da gjør vi oss en gedigen bjørnetjeneste!

Hvis ikke rådmannen noterer seg hvor viktig bymiljø-faktorer er for innbyggerne våre, så står bystyret i fare for å fatte flere vedtak i fremtiden som er skadelig for bomiljøene og dermed også våre langsiktige utviklingsmål som by.

Venstre vil uansett alltid være bymiljøets voktere, ikke bare i denne saken, men i alle saker! Derfor stemte vi f.eks. mot de ekstreme høydene som ble foreslått når monsterblokkene i Paradis ble vedtatt med Ap og MDG sine stemmer.

Vi stemmer selvfølgelig også imot i dag, når det foreslås å bygge brannstasjon innerst i det som ellers kunne blitt en rolig og idyllisk park som innbyggerne i Lervig fortjener, og som de har ventet på så lenge.

Dette er et område som har hatt ekstrem utbygning de siste årene, og som nå trenger stabilisering, ro, grøntområder. Å legge en brannstasjon her vil dessverre være et fremmedelement med industrielt preg, som Venstre derfor ikke kan akseptere.

Vi har forsøkt å være konstruktive. I stedet for å låse oss på det ene eller andre, har vi foreslått å å utrede mulighetene i kvartalet bak Lervig sykehjem, som kanskje kunne vært akseptabelt for både brannvesen og beboere.

Slik saken står i dag, tror vi likevel at det aller beste nå, ville være å bygge brannstasjonen i Svankevigå. Det vil være en god tomt for brannvesenet med samlokalisering m/båt, og ikke ha de samme negative effekter på bomiljøet, som i Lervig.

Vi ønsker likevel å høre brannvesenets preferanser av disse to, før endelig vedtak.

Igjen, et kompromissforslag, men som er langt mindre konfliktfylt, til å leve med for alle parter, og som derfor burde være mulig for bystyret å slutte seg til.

Venstre kommer alltid til å kjempe for de gode bomiljøene, og i dag håper vi i det lengste at et større flertall i bystyret vil være med på dette.

Vi strekker ut en hånd, til innbyggerne, til brannvesenet, og til de andre partiene i bystyret. Bli med. La oss gjøre et vedtak som skjermer innbyggerne samtidig som Brannvesenet får en super tomt.

Til slutt vil jeg referere Venstres forslag:

1) Ny brannstasjon for Stavanger Øst skal plasseres i en av følgende områder:

a) Svankevigå (“alternativ E1”)

b) Nordvest i kvartalet Haugesundsgata/Rennesøygata/Ryfylkegata. Det skal her legges til rette for en ekstern arkitektkonkurranse hvor de allerede planlagte funksjoner gis plass i kvartalet, samt på den kommunale tomten på området sør for Breivikveien.

I reguleringsplanarbeidet skal vognhallen/admbygg, mm vurderes i samme bygg, slik at totalarealet kan reduseres. Vognhallen skal vurderes plasseres i flukt med Haugesundsgaten, slik at gårdsrommet flyttes.

Brannbåten kan plasseres alternativt andre steder:
– den legges lenger ut i viken mot Siriskjær.
– samme plassering som i dag/ ved Jorenholmen
– andre aktuelle områder f.eks. Hundvåg
– sees i et Nye-Stavanger perspektiv og andre områder vurderes.

2) Brannstasjonen i Schancheholen stadfestet og det legges til grunn at bygging kan starte.

3) Vedtaket sendes på høring til Rogaland Brann og Redning (RBR). Tilbakemelding fra RBR fremlegges bystyrets møte 23. april for endelig vedtak.

Takk ordfører.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**