Oslo Venstre ber helsemyndigheter sørge for at pasienter ikke risikerer å bli smittet av barnesykdommer i møte med helsepersonell

Foto: Illustrasjon

Vaksinasjonsprogrammene beskytter mennesker mot sykdommer som var vanlige dødsårsaker for bare noen tiår siden. På grunn av skepsis mot vaksiner ser vi nå tilfeller av sykdommer som har vært så godt som ikke-eksisterende over mange år, nettopp på grunn av vaksiner.

Når de aller fleste i befolkningen er vaksinert mot en sykdom, blir det få personer igjen som er mottagelige for smitte. Dette kan gjøre det mulig å beskytte de få som ikke er vaksinert. Ved hjelp av vaksinasjoner er det mulig å utrydde enkelte sykdommer fullstendig i hele verden.*

I Norge har vi gode rutiner for vaksiner, og de fleste som kan, vaksinerer barna sine. Dette er med på å beskytte de barna som på grunn av andre helsetilstander ikke kan ta vaksinene. Det forutsetter at helsepersonell som arbeider med barn eller andre med svakt immunforsvar tar alle vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet. På denne måten risikerer ikke pasienter å bli utsatt for farlige sykdommer når de mottar livsnødvendig behandling.

En høy vaksinasjonsdekning bidrar til å sikre de som ikke kan bli vaksinert pga. allergier. Helsesektoren skal være bygget rundt pasientens behov. Helsepersonell bør derfor vaksineres mot sykdommer som kan skade dem selv, eller pasientene de skal behandle. Personlig overbevisning skal ikke kunne utsette pasienter for livsfare.

Oslo Venstre vil:

• pålegge helsemyndigheter å få oversikt over helsepersonell som ikke er vaksinert for barnesykdommer
  • at helsepersonell som ikke er vaksinert i henhold til barnevaksinasjonsprogrammet må få pålegg om vaksine der de kan utgjøre en risiko for pasienter i sitt arbeid.

Uttalelse vedtatt på Oslo Venstres hovedstyremøte 15. mars 2018.

*Kilde: Folkehelseinstituttet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**