Rusreformen er på vei

Rusreform: Helseminister Bent Høie, statsminister Erna Solberg, Kenneth Johnsen fra RIO, kulturminister og Venstres partileder Trine Skei Grande, Foto: Helsedepartementet

– Endelig starter vi arbeidet med rusreform. Dette har Venstre jobbet for i mange år, derfor er det fantastisk at vi får det til i regjering, sier Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Oppstarten på arbeidet ble markert på =Kaffe i Oslo. Partileder og kulturminister Trine Skei Grande, statsminister Erna Solberg, helseminister Bent Høie og Kenneth Johansen fra RIO feiret at oppstarten med den blågrønne rusreformen offisielt er i gang.

Fra straff til behandling

I mange tiår har Norge ført en feilslått ruspolitikk hvor straff og forbud har vært ledende. Det vil regjeringen endelig få en slutt på. Et utvalg skal forberede gjennomføringen av regjeringens rusreform, der ansvaret for samfunnets reaksjon på bruk og besittelse av illegale rusmidler til eget bruk overføres fra justissektoren til helsetjenesten.

Skal foreslå nye løsninger

Utvalget skal utrede og foreslå en modell for hvordan dette skal gjennomføres i Norge, og foreslå nødvendige lovendringer for helsedepartementet og justisdepartementet innen 31. desember 2019. De står fritt til å se til andre lands erfaringer, men skal særskilt vurdere erfaringer fra Portugal-modellen, er egnet i en norsk sammenheng.

Over hele verden forgår det nytenkning i ruspolitikken. I Portugal har overdosedødsfallene sunket drastisk etter at landet avkriminaliserte bruk av rusmidler og heller prioriterte helsehjelp. I Sveits har de i over 20 år hatt heroin på blå resept for de tyngste brukerne, og sammen med andre lavterskeltilbud har det ført til at gatemisbruket og kriminaliteten er blitt kraftig redusert. I Canada har den liberale regjeringen satt i gang arbeidet med legalisering av marijuana.

TEMA: Rusomsorg som tar mennesker på alvor

Rusreform etter Portugal-modellen

– Vi foreslo en rusreform etter Portugal-modellen i 2014 men ble nedstemt av Stortinget. Det er flott å se at flertallet på Stortinget har fulgt etter og forstått at behandling virker bedre enn straff, sier Skei Grande.

Forbud fører til at lettere stoffer blir en døråpner inn i kriminelle miljøer og til tyngre stoffer. I tillegg har dagens politikk store negative følger for land hvor illegale rusmidler produseres eller smugles gjennom. Venstre ønsker en kunnskapsbasert tilnærming til ruspolitikken hvor vi reduserer skadevirkninger gjennom strenge reguleringer og alle stoffer vurderes individuelt.

Utvalget blir ledet av førstestatsadvokat Runar Torgersen. Han har tidligere ledet straffeprosesslovutvalget 2014-2016. Utvalget har også medlemmer med brukererfaring, juridisk kompetanse, erfaring fra kommunalt rusarbeid og spesialisthelsetjenesten, og representanter fra politi og forskning.

Les også: Blågrønn rusreform – hjelp foran straff

Utvalgsleder:

Runar Torgersen. Førstestatsadvokat, ledet straffeprosesslovutvalget 2014-2016. Oslo.

Medlemmer:

• Henriette Sinding Aasen. Dr. juris, professor ved det juridiske fakultet Universitetet i Bergen. Bergen.
  • Moses Deyegbe Kuvoame. Førsteamanuensis Høgskolen i Sørøst-Norge, fakultet for helse- og sosialvitenskap Institutt for helse-sosial- og velferdsfag. Porsgrunn.
  • Mona Michalsen. Ruskonsulent i Søgne kommune. Søgne.
  • Anne Helene Fraas Tveit. Seksjonsleder ruspoliklinikken, Lovisenberg Diakonale sykehus. Oslo.
  • Trine Funder Amundal. Lege, spesialist i rusmedisin ved St. Olavs Hospital HF. Trondheim.
  • Sverre Martin Nesvåg. Forskningsleder ved Regionalt kompetansesenter for rusmiddelforskning i Helse Vest (KORFOR) Stavanger Universitetssjukehus HF. Sandnes.
  • Kenneth Arctander Johansen. Informasjonsansvarlig, i Rusmisbrukernes interesseorganisasjon (RIO). Brukererfaring. Oslo
  • Wibecke Årst. Styreleder i MARBORG. Brukererfaring. Tromsø.
  • Rune Solberg Swahn. Politidirektoratet. Leder arbeidet med forebyggingsløftet i Politidirektoratet. Ås.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**