Lillesand skal bli Norges første plastfrie kommune

Foto: Johanna Alvestad

Plast på avveie er vår tids største miljøproblem, og utgjør en fare for alt liv. Som en kystkommune bør vi være bekymret for at også livet i havet bokstavelig talt kveles, og vi bør være bekymret når det finnes mikroplast i vannet vi drikker og maten vi spiser.

Det er mange utslippskilder og mange land som har langt mindre kontroll med utfordringene enn Norge, men mye av plasten vi finner langs våre svaberg og langs norskekysten kommer fra Norge.

Flere og flere land innfører forbud mot plastposer, og Afrika fører an i denne kampen. Rwanda var første land i verden som innførte forbud mot plastposer i 2008. Nå er plastposer også forbudt i Italia, Frankrike, Kamerun, Mali, Uganda, Etiopia, Tunis, Tanzania, Eritrea, Sør-Afrika og Kenya.

Tidiligere klima- og miljøminister Tine Sundtoft satt fart i den internasjonale kampen mot plast på avveie, og nå er det viktig at Norge ikke blir hengende etter. Venstre ønsker at Lillesand skal ta opp kampen mot Tromsø og Moss, og jobbe for å bli Norges første plastfrie kommune. Vi tror det kan bli positivt for næringslivet, vi tror innbyggerne er opptatt av å være med på å gjøre en forskjell – og vi er sikre på at hvert eneste tiltak er med å på hjelpe havet og naturen.

Vi håper bystyret vil støtte Venstres initiativ om å bli landets første plastfrie kommune.

Bjørnar Heldal (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**