Takk til alle som tar et tak mot plasten

Uttalelse fra Venstres landsmøte 2018: Det trengs styrket innsats mot plast i havet

Det er enestående å se det folkelige engasjementet mot plastforsøpling. Det viser at folk, helt bokstavelig, har sett at nå er det nok.

Det er viktig at dette folkelige engasjementet støttes opp politisk. Derfor er det viktig at vi sammen bidrar til å løse problemet. Derfor har Venstre også mer enn doblet støtten for å rydde opp i havet og langs norske strender.

Et hovedmål for Venstre er å ta vare på naturen. I statsbudsjettet for 2018 har vi fått på plass en rekke tiltak som bidrar til renere hav og strender, bedre luft og mer og bedre kunnskap om miljøet vårt. Det er bevilget om lag 300 millioner kroner til tiltak som styrker det klassiske naturvernet. Budsjettposten for tiltak mot marin forsøpling og plast er økt til 80 millioner kroner.

Gjennom «Strandryddedagen» har vi og flere tusen andre frivillige ryddet sine lokale strender både langs kysten og i innlandet. I 2016 ble nesten 380 000 kilo søppel fjernet fra norske strender, og mesteparten av dette er plast. I år blir det mye mer.

Vi må i hovedsak gjøre tre ting for å hindre at plast spres i naturen. For det første må vi stanse unødvendig bruk av plast. Vi må stanse tilførselen av ny plast inn i havet, og vi må rydde i plastforsøplingen slik at plasten ikke brytes ned til mikroplast.

Norge har jobbet hardt for å få på plass en nullvisjon for plast i havet. Den ble vedtatt i FNs miljøforsamling før jul. Plast er ikke bare et lokalt problem, det er et internasjonalt problem, og vi må løse det gjennom internasjonalt samarbeid.

Akkurat nå er det mange som er med på å rydde opp lokalt. Som politikere som har arbeidet for dette lenge er dette en takk til alle som nå tar et tak for å verne om vårt felles miljø.

Tove Eivindsen, fylkestingsrepresentant for Venstre
Ola Elvestuen, klima- og miljøminister