Rekordmange fullfører videregående

Mindre frafall: – Svært gledelig og viktig for skolen, men vi er fortsatt ikke i mål, sier stortingsrepresentant Guri Melby., Foto: Sveinung Bråthen

Nesten 75 prosent av de som begynte på videregående skole i 2012 fullførte innen fem år. – Svært gledelig og viktig for skolen, men vi er fortsatt ikke i mål. Vi må fortsatt jobbe hardt for at elever ikke dropper ut av skolen, sier stortingsrepresentant Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Det er SSB som utarbeider statistikk over gjennomføring i den videregående skolen. Tre av fire elever fra 2012-kullet gjennomførte videregående i løpet av fem år. Dette er en økning på 1,5 prosentpoeng siste år, og en økning på nesten 5 prosentpoeng siden Kunnskapsløftet ble innført i 2006.

Viktig å hjelpe

– Venstre er glad for den positive utviklingen. Over flere år har vi i samarbeid med regjeringen jobbet hardt for å få på plass tiltak hindre frafall. Dette er viktige satsinger på folk og for samfunnet vårt, fordi unge må få hjelp før de ramler utenfor, sier Melby

Les statistikken hos SSB: Flere gjennomfører videregående

Må fortsette arbeidet

Melby mener vi må fortsette å holde trykket oppe på tiltak som virker.

– Vi er ikke i mål. Vi vet at de som ikke fullfører videregående skole er overrepresentert blant arbeidsledige og uføre. Vi har ambisjoner om at 9 av 10 skal fullføre videregående opplæring, understreker Melby.

Les: Venstres tiltak for å redusere frafall.

– Viktig satsing må fortsette og på flere områder styrkes. Tidlig innsats i grunnskolen og flere lærere er viktig. Samtidig er det viktig å sette inn støttetiltak enda tidligere og raskere. Jeg tenker da spesielt på styrking av skolehelsetjenesten med flere helsesøstre og bedre tilgang på psykologer. I tillegg ser vi behovet for et rådgiverteam med spesialpedagogisk, psykologisk og yrkesveiledningskompetanse i alle norske kommuner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**