– Det er helt avgjørende både for bosetting og spesielt næringsliv «der toget ikke stopper», at dette fungerer. Samtidig er det så dyrt å bygge ut, at det er uinteressant for de kommersielle aktørene som bestemmer dekningen i dag. Derfor må det offentlige må ta ansvar – og det er en oppgave som bør ligge i de nye regionene sier Venstres Solveig Schytz til Romerikes blad om interpellasjonen som Venstre fremmet i fylkestinget nylig.
Vi vet at også i enkelte Akershuskomummer er mangel på bredbånd et stort problem ikke minst for næringslivet, og har derfor tatt initiativ til at vi må få en bredbåndslan for hele Viken, sier Venstres Njål Vikdal.
Les hele interpellasjonen og svaret fra fylkesordføreren her:
Interpellasjon fra representanten Solveig Schytz (V) om bredbåndsplan i Akershus og Viken
Innledning
Bredbånd er en viktig infrastruktur i samfunnet både for bedrifter og borgere. Bedrifter trenger tilgang på informasjon og marked, mens borgerne trenger bredbånd for å delta i skole og offentlighet. Der kollektivtransport er et stort behov i byregionene i Viken, så er bredbånd viktig i distriktene.
Endel av områdene i Viken mangler bredbånd eller har dårlig internettforbindelse. Dette fører til at områdene får vansker med bosetting og etablering av nye arbeidsplasser.
Som samfunnsutvikler bør derfor Viken utarbeide en bredbåndsplan med særlig vekt på distriktene hvor markedet ikke vil løse utfordringen uten hjelp.
Bakgrunn
80 prosent av norske husstander har tilgang til bredbånd med hastighet på minst 100/10 Mbit/s (100 Mbit for å motta og 10 Mbit/s for å sende data). Og Viken ligger nær landsgjennomsnittet med 86% for Akershus, 79% for Buskerud og 77% for Østfold.
I spredtbygde strøk er dekningen betydelig mindre selv med Telenors kobbernett (VDSL) som ikke gir mer enn 20-50 Mbit/s i beste fall. Her er det bare 48% i Akershus, 39% i Buskerud og 22% i Østfold som har bredbånd. I fremtiden vil Telenor sannsynligvis legge ned sitt kobbernett, samt at høyere hastighet vil kreves for nye tjenester. I distriktene i Viken er det i dag da bare 16% i Akershus, 24% i Buskerud og 6% i Østfold som har kablet bredbånd med potensial for høy hastighet.
Mobilt bredbånd vil være et alternativ for mange (i dag: Akershus 83%, Buskerud 88% og Østfold 77%), men hastighetene og datamengdene som tilbys kan ikke konkurrere med fast bredbånd i dag.
I Meld. St. 22 (2015‒2016) varslet regjeringen at Samferdselsdepartementet skulle vurdere å gi fylkeskommunen koordineringsansvar for utbygging av digital infrastruktur. Stortinget sluttet seg til forslaget. I Prop. 84 S (2016‒2017) står det at fylkeskommunen bør ta et koordineringsansvar for utbygging av digital infrastruktur, fordi oppgaven henger sammen med rollen som regional planmyndighet. Ekspertutvalget for oppgaveoverføring mener fylkeskommunene bør ha et totalansvar for tilrettelegging for bredbånd, da dette er en åpenbar samfunnsutvikleroppgave. Utvalget foreslår at ansvar for forvaltning av tilskudd til utbygging av bredbånd overføres til fylkeskommunene i sin helhet. Regjeringen har allerede for 2018 fordelt støtten til bredbåndsutbygging direkte til fylkeskommunene. I 2018 utgjør denne støtten 5 698 000 til Akershus, 4 546 733 til Buskerud og 4 483 409 til Østfold.
Fylker som Buskerud, Agder, Troms, Sør-Trøndelag og Sogn og Fjordane har tatt forskjellige strategiske grep lyktes med å forsere bredbåndsutbyggingen i sine fylker, gjennom å et nært samarbeid med kommuner og private aktører.
Buskerud har kartlagt bredbåndssituasjonen i alle kommuner i sitt fylke (Bredbånd i Buskerud, 14.12.2017). Rapporten inneholder også forslag til tiltak til hvordan kommuner og fylker kan være tilrettelegger, regulerende myndighet, innkjøper, finansiere tiltak og administrere nasjonale tilskudd.
Forslag til vedtak
Fylkesrådmannen bes snarest kartlegge status for bredbåndsituasjonen i Akershus slik at denne kan brukes som grunnlag for en regional bredbåndsplan for Viken.
Svar på interpellasjon fra representanten Solveig Schytz (V) om bredbåndsplan i Akershus og Viken
Bredbånd er en viktig infrastruktur i samfunnet både for bedrifter og borgere. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) sin kartlegging av bredbåndsdekningen i 2017 kan tyde på at en del steder i fremtidige Viken fylkeskommune vil få svak dekning når det gjelder bredbånd med middels og høy overføringskapasitet. Middels er i denne sammenheng overføringskapasiteter fra 4 Mbit/s til 30 Mbit/s. Høy overføringskapasitet er over 30 mbit/s. Nkom sin rapport er lagt til grunn for denne inndelingen.
99,98% av alle husstander og virksomheter har tilbud om grunnleggende bredbånd, det vil si minst 4 Mbit/s overføringskapasitet. Stadig flere husstander får også tilbud om bredbånd med middels og høy kapasitet. I den høyeste kapasitetsklassen er det særlig fiberutbyggingen som driver veksten, og 80 % av norske husstander har i dag tilbud om 100 Mbit/s overføringskapasitet. Nkom påpeker imidlertid stor forskjell i bredbåndstilbudet mellom by og bygd. Mens rundt 97 % av husstander i tettbygde strøk har tilbud om fiber, kabel (TV) eller kobbernett, har bare rundt 40 % av husstander i spredtbygde strøk tilsvarende tilbud. Bredbåndstilbud med middels eller høy kapasitet er derfor vesentlig svakere i spredtbygde strøk enn i tettbygde.
Buskerud har kartlagt bredbåndssituasjonen i alle kommuner i sitt fylke (Bredbånd i Buskerud, 14.12.2017). Rapporten inneholder også forslag til tiltak til hvordan kommuner og fylker kan være tilrettelegger, regulerende myndighet, innkjøper, finansiere tiltak og administrere nasjonale tilskudd.
Som samfunnsutvikler bør Viken ta en rolle i forhold til bredbåndstilbudet i fylket. Representanten Solveig Schytz (v) foreslår at Viken utarbeider en bredbåndsplan med særlig vekt på distriktene hvor markedet ikke vil løse utfordringen uten hjelp. Som forberedelse til et slikt arbeid foreslår hun at fylkesrådmannen snarest kartlegger status for bredbåndsituasjonen i Akershus slik denne kan brukes som grunnlag for en regional bredbåndsplan for Viken.
Nkom sin årlige kartlegging av bredbåndsdekningen og kartleggingen i Buskerud inneholder i det alt vesentlige de samme grunnlagsdata og er også utført av samme selskap. I Buskerud-rapporten er det imidlertid lagt betydelig vekt på hvilke muligheter som finnes for å forbedre dekningen, noe som det i liten grad er gjort i Nkom-rapporten. Forslagene til forbedringstiltak kom opp etter en halvdags samling med kommunene. Før samlingen ble det sendt ut informasjon til hver kommune om bredbåndsdekningen og spørsmål om hva kommunen gjør eller har gjort innen området. Hensikten var å få bevisstgjort kommunenes rolle i forbindelse med å forbedre bredbåndsdekningen.
Nkom sin årlige kartlegging gir et godt bilde av bredbåndsdekningen i Akershus. Akershus er i år tildelt kr 5 698 000 i støttemidler som kommunene kan søke på, og få midler om søknaden tilfredsstiller kriteriene satt av Nkom. Det er planlagt et informasjonsmøte den 30.5.18 om støtteordningen. Dette informasjonsmøte kan utvides til å omfatte diskusjoner om forbedringstiltak og kommunenes rolle i arbeidet med å forbedre bredbåndsdekningen. Råd om gjennomføring og opplegg kan hentes fra Buskerud. Innspill fra slikt møte kan være med å danne grunnlag for en fremtidig bredbåndsplan for Viken fylkeskommune.