Vi deltar i Pride paraden!

Venstre

Haugesund Venstre jubler for at det blir arrangert Prid parade i Haugesund 4.august. Styret i Haugesund Venstre har vedtatt at partiet vil stille med folk i paraden, og de utfordrer de andre partiene i byen til å stille.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

I kamp

Det er fantastisk at vi i Haugesund har en person som Heming Welde Thorbjørnsen, som går i front i kampen for å kunne elske hvem man vil, sier leder i Haugesund Venstre, Bjørn Gunnar Husby. For Husby er det viktig med et liberalt samfunn hvor man kan være den man vil.

Fortsatt utfordringer

En Pride parade er viktig. Selv om Norge er et av de landene i verden som er kommet lengst på rettigheter for lesbiske, homofile, bifile, transpersoner og interseksuelle (LHBTI), finnes det fortsatt utfordringer. Fortsatt møtes LHBTI-personer med fordommer, og flere finner det vanskelig å leve ut livene sine. Uprovosert hatkriminalitet og mobbing er høyere for denne gruppen enn for heterofile.

En rausere by

Å bekjempe fordommer og den manglende toleransen mot LHBTI-personer som finnes både nasjonalt og internasjonalt krever innsats på mange områder. Pride parade i Haugesund vil være et av flere bidrag til et rauser og mer tolerant samfunn, hvor man kan elske hvem man vil. Derfor vil Haugesund Venstre utfordre de andre politiske partiene i Haugesund til å stille i paraden 4. august.

Se video her: https://hnytt.no/2018/06/05/vil-ha-pride-parade-gjennom-haraldsgata/

Bjørn Gunnar Husby

Leder Haugesund Venstre