Mange aktører ga innspill til sirkulærøkonomi

Drøye 35 aktører var invitert til å gi sine innspill til regjeringens arbeid med å lage en nasjonal strategi for sirkulær økonomi i Norge., Foto: Eili Vigestad Berge

Et bredt utvalg av organisasjoner og bedrifter deltok 4. desember på Venstres minihøring om sirkulærøkonomi. – Vi har stor tro på verdien sirkulær tilnærming vil skape i en rekke bransjer. Vi ser allerede at noen aktører går foran, sier lederen av Stortingets energi- og miljøkomité, Ketil Kjenseth (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 5 år siden.**

De drøyt 35 aktørene var invitert til å gi sine innspill til regjeringens arbeid med å lage en nasjonal strategi for sirkulær økonomi i Norge. I tillegg kunne de informere om prosjekter og tiltak som allerede er i gang i Norge.

Prioriterte tiltak

Deltakerne på minihøringa ble invitert til å komme med konkrete tiltak som vil få sving på den sirkulære økonomien i Norge. Følgende tiltak fikk størst oppslutning i en avstemning:

1. Endre skatte- og avgiftssystemet i sirkulær retning, og etablere en sirkulærøkonomisk skattekommisjon for å få med finansdepartementet og økonomiske miljøer
  2. Forankre arbeidet med en nasjonal strategi for sirkulær økonomi i nærings- og fiskeridepartementet og finansdepartementet, i tillegg til klima- og miljødepartementet
  3. Mobilisere og involvere næringslivet i utvikling av en nasjonal strategi, og sikre at den nasjonale strategien for sirkulærøkonomi inneholder operasjonelle grep for sirkulær økonomi i næringslivet.

I tillegg ble viktigheten av å øke fokus på sirkulærøkonomi i innkjøpsregelverk og offentlige anskaffelser også fremhevet som en viktig inngang til å skape marked og oppmerksomhet på tematikken.

Samarbeid for å lykkes

– Vi setter stor pris, og vil legge stor vekt på innspillene som Venstres minihøring har brakt på bordet. Ønsket om deltakelse i utviklingen av den nasjonale strategien fra næringsliv og organisasjoner er noe vi tar varmt imot, og vil følge opp på. Skal vi lykkes med å ta ut potensialet i en mer sirkulær økonomi, må både næringsliv og forbrukere involveres. Denne omstillingen kan ikke skje fra myndighetene alene, sier statssekretær Atle Hamar (V) i Klima- og miljødepartementet.

Bidrar til grønn vekst

Sirkulær økonomi bidrar til grønn vekst gjennom å utnytte ressurser bedre, og hindre at ressurser kommer på avveie. Vi må innstille oss på en større knapphet på ressurser i fremtiden, og høyere priser på knapphetsressurser. Dette fordrer en helhetlig omstilling av vår økonomi, der det i større grad settes en pris på bruk av jomfruelige ressurser og på utslipp. Insentiver må gis til de som resirkulerer, reparerer fremfor å kjøpe nytt og skaper nye forretningsmodeller som sikrer at ressurser utnyttes bedre.

– Venstre på Stortinget vil fortsette å løfte denne tematikken. Ressurser på avveie koster i dag både naturen og oss forbrukere for mye. Vi tapper naturen for mineraler og arter, mens vi kaster produkter for tidlig og for raskt. Venstre har stor tro på verdien en sirkulær tilnærming vil skape i mange bransjer. Vi må legge til rette for at flere aktører kan skape ny næringsvirksomhet basert på en bedre ressursutnyttelse. I dette bildet har offentlig sektor en sentral rolle, både som en stor innkjøper og en av de viktigste aktørene innen husholdningsavfall og avløp. Vi må sørge for mer innovasjon og fase inn ny teknologi for å få bedre ressursutnyttelse, sier Ketil Kjenseth.

Tiltak sirkulær økonomi.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 5 år siden.**