Inviterer til dugnad for å fjerne plastsøppel ved Havmannen i år også

Venstre

Rana Venstre inviterer for tredje året på rad til rydding av området rundt Havmannen for plast og annet søppel. Mellom 20-30 personer deltok i fjor og vi håper på godt oppmøte i år også. Mange frivillige gjør en viktig innsats for å bidra til mindre plastsøppel i Rana.

Den økende mengden plast i havet er et av verdens største miljøproblemer. Plast og annet søppel som ligger i vannkanten, langs veiene og i naturen forurenser og gjør at disse områdene ser lite tiltalende ut. Rana Venstre er imponert over innsatsen som de frivillige har lagt ned så langt, og vil også bidra.

– Den store mengden plast i havet har blitt et kjempestort problem. Å bidra til ryddingen rundt om i kommunen er både en konkret og symbolsk handling. Engasjementet øker hvert år, men skal man få kontroll over problemet må man gjøre mer enn å rydde, sier leder i Mats Hansen i Rana Venstre.

Organisasjonen Hold Norge Rent arrangerer hvert år Strandryddeuka. Strandryddeuka er Norges største kollektive dugnad. Titusenvis av frivillige rydder Norges streder, øyer, holmer, bekker, elver og innsjøer. Også havbunnen ryddes. I år starter Strandryddeuka mandag 29. april og varer frem til søndag 5. mai med Strandryddedagen lørdag 4. mai som årets store høydepunkt. På nettsidene deres kan forsøplede områder og planlagte aksjoner meldes inn på ryddeportalen.

Venstre har sikret mer penger til kampen mot marin forsøpling hver gang vi har forhandlet om statsbudsjettet med de andre borgerlige partiene. Sammen bidrar vi til å redusere mengden plast i havet.

– Venstre er opptatte miljøet, og den økende mengden plast i havet er et alvorlig problem. Jeg er imponert over engasjementet rundt om i Rana og håper mange har lyst til å bli med på lørdag, avslutter Hansen.

Les mer om marin forsøppling

Meld deg på arrangementet på Facebook