Østmarka nasjonalpark et gode for Nordre Follo

Må få tillatelse fra fotograf, Foto: Vidar Svarttjernet

Østmarka nasjonalpark et gode for Ski.

Nordre Follo Venstre inviterer til folkemøte om Nasjonalpark i Østmarka, tirsdag 21. mai kl. 1900. Vi får besøk av klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V). Hvorfor og hvordan? Det kan du få vite mer om på Ski bibliotek.

Venstre har fått gjennomslag for at Østmarka nasjonalpark kan etableres gjennom at det åpnes for å ta regionale hensyn. Venstre i Ski har jobbet i mange år for å realisere nasjonalparken og arbeidet vil fortsett i Nordre Follo

• En nasjonalpark vil være et godt klimatiltak, viktig for å gi truede arter i skog et levested og samtidig være en berikelse for innbyggerne i hele regionen samt for turisme og næringsliv. I en region med stor befolkningsvekst og stort utbyggingspress er det helt nødvendig at vi sikrer et slikt naturområde for innbyggerne og våre barn og unge, sier Christian Pedersen, biolog og kandidat for Nordre Follo Venstre til kommunevalget.

• Vi vil at Nordre Follo skal være en foregangs miljøkommune. Derfor vil vi gjøre det vi kan for å bidra til at Østmarka nasjonalpark vil plassere kommunen vår på miljøkartet. Klimamessig er det fornuftig fordi skog fanger opp karbon. Men for å lagre karbonet over lang tid må skogen få bli gammel og derfor trengs det vern. Stiller vi vår del av Østmarka til disposisjon bør kommunen vår kunne skrive av dette på karbonbudsjettet i Grønt Regnskap, sier Pedersen engasjert.

• Svært mange av de trua og sårbare artene i Norge har sitt levested i skog. Arter som også er viktige for oss mennesker. Mange av de er avhengig av at skogen får stå urørt og skjøtte seg selv. Dessverre er det svært lite av skogen i Norge som er vernet. Markaloven sikrer ikke kvalitetene i Østmarka alene. Skogbruksaktivitet er nemlig unntatt fra dette lovverket. Nordre Follo kan bidra til å rette på dette gjennom Østmarka nasjonalpark og samtidig få økonomisk erstatning for den skogen vi avgir.

• En nasjonalpark er bra for friluftslivet. Eventyrenes tid er nemlig ikke forbi. I Østmarka finner man alt fra dype, urørte eventyrskoger med trolske krokfuruer til markaplasser og varme vafler. At våre bynære skoger er velsignet med både ulv og gaupe, rådyr og elg er svært unikt. Mange drar på både tiur og orrfuglleik hver vår. En nasjonalpark med et nasjonalparksenter vil være som en magnet på turister og danne grunnlag for villmarksturisme som er en voksende næring flere steder i Norge, sier Pedersen.

• Nasjonalpark er ikke det samme som reservat (den strengeste verneformen vi har). I nasjonalparker er det rom for betydelig mer aktivitet f.eks. turløyper, skiløyper, sykling, turisthytter med overnatting og så videre. Nasjonalparker er til for å fremme naturnært friluftsliv og aktiviteter som skal være til for alle men uten at naturen skades. Det er fullt mulig å tilpasse regleverket i den foreslåtte nasjonalparken til de ulike behovene gjennom en fornuftig verneforskrift, fortsetter Pedersen

• Nordre Follo Venstre mener at det er klimamessige, frilufts- og biomangfoldmessige samt økonomisk gode grunner til at Østmarka nasjonalpark bør bli en realitet. Vi håper at flere vil være med på gjøre det til en realitet og er glad for at Granavolderklæringen fastsetter at det skal tas regionale hensyn ved etablering av Østmarka nasjonalpark, avslutter Pedersen.